De Britse regering wil stappen zetten om elektrisch rijden in het Verenigd Koninkrijk te stimuleren. Dat is ook hard nodig want de opmars van de elektrische auto verloopt daar tot nu toe niet zo heel voorspoedig. De meest opvallende stimuleringsmaatregel die de Britse regering wil nemen, betreft de hoeveelheid laadpunten.
Laadpunten bij nieuwe utiliteitsgebouwen en woningen
Het blijft natuurlijk altijd een kip-en-ei verhaal. Enerzijds moet de aanschaf van elektrische auto’s worden gestimuleerd maar anderzijds moeten er ook genoeg laadpunten zijn. En die verhouding moet je in de goede balans zien te houden. De Britse regering kiest ervoor om het verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s, dat nu in 2040 ingaat, al in 2035 of 2030 in te laten gaan. Dat zal tegen die tijd uiteraard oor een boost in de verkoop van elektrische auto’s gaan zorgen. Maar de Britse regering zet ook stappen op ook op het gebied van laadaansluitingen.
Laadpunt bij iedere nieuwe woning
Staatssecretaris Chris Grayling is daar duidelijk over: “Met een recordaantal ultra-lage-emissievoertuigen op de Britse wegen is het duidelijk dat er behoefte is aan schoner en groener vervoer. Het opladen thuis is de meest handige en goedkope optie voor consumenten. Ze kunnen de auto eenvoudigweg aansluiten om ‘s nachts op te laden zoals ze dat met een mobiele telefoon doen.” De Britse regering heeft daarom in de nieuwe klimaatplannen opgenomen dat alle Britse nieuwbouwwoningen een laadaansluiting moeten krijgen. Dit zijn bij voorkeur slimme laders zodat er zo nodig ook energie aan het elektriciteitsnet terug kan worden geleverd. Deze laadaansluitingen zouden een vermogen van minimaal 7kW en een universele aansluiting moeten krijgen.
Laadpunt(en) bij utiliteitsgebouwen
Ook is de Britse regering voornemens om een laadaansluiting te verplichten voor elk nieuw te bouwen utiliteitsgebouw en elk gebouw dat een ingrijpende renovatie ondergaat. Als zo’n gebouw meer dan tien parkeerplaatsen moet er minstens één laadpunt worden gerealiseerd. Ook moeten er voorzieningen worden getroffen om in de toekomst minimaal één oplaadpunt per vijf parkeerplaatsen te kunnen plaatsen. Ook bestaande gebouwen worden niet ontzien. Hiervoor wil met ingang van 2025 minimaal één oplaadpunt verplicht stellen voor bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen.
Pinnen bij snelladers
Wie nu van een snellader gebruik wil maken, moet een pasje hebben van de exploitant van de laadpaal of van een daarbij aangesloten energieleverancier. Dat vindt de Britse regering veel te ingewikkeld. Daarom zou de Britse regering graag zien dat er bij alle nieuw te plaatsen snelladers met ingang van voorjaar 2020 ook kan worden betaald met een pinpas of creditcard.