Het aantal soorten elektrische auto’s dat voor consumenten in Europa beschikbaar is, zal naar verwachting in 2021 zijn verdrievoudigd. Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E), gebaseerd op gegevens van onderzoeksbureau IHS Markit. Volgens het onderzoek zijn Europese autofabrikanten klaar om de elektrische auto te omarmen.
214 modellen in 2021
Waar de autofabrikanten tegen het einde van 2018 nog slechts 60 verschillende soorten elektrische auto’s aanboden, zullen zij in 2021 in totaal 214 modellen op de markt brengen: 92 volledig elektrische auto’s en 118 plug-in hybride modellen. Als deze ontwikkeling doorzet, zal in 2025 zelfs 22% van de geproduceerde voertuigen een stekker hebben. Hierdoor zouden fabrikanten in 2025 gemakkelijk aan Europa’s CO2-emissiedoelstelling van 95g/km kunnen voldoen.
“Dankzij de CO2-normen voor auto’s staat Europa op het punt een golf nieuwe, duurdere en goedkopere elektrische auto’s op de markt te krijgen”, zegt Lucien Mathieu, analist voor transport en e-mobiliteit bij T&E. “Dat is goed nieuws, maar de klus is nog niet geklaard. We hebben een regering nodig die het opladen van elektrische voertuigen thuis en op het werk stimuleert. Bovendien moeten veranderingen in de autobelasting worden gedaan om elektrische auto’s nog aantrekkelijker te maken dan diesel, benzine of slechte plug-in hybride voertuigen.”
Wegens een gebrek aan laadinfrastructuur en hogere prijzen is de opkomst van elektrische auto’s de laatste tijd enigszins stilgevallen. Meer keuze en beter betaalbare opties zouden ertoe kunnen leiden dat consumenten sneller overstappen van benzine- en dieselauto’s naar een elektrische auto dan verwacht. En niet alleen Jan met de pet heeft straks meer keuze. Ook luxe sportwagenfabrikanten springen op de elektrische trein.
Deze week onthulde Lotus, eigendom van het Chinese bedrijf Geely, met de Evija een volledig elektrische hypercar met een topsnelheid van 322 km/u. In maart lanceerde Automobili Pininfarina de elektrische hyper Battista. Beide auto’s kosten zo’n twee miljoen euro. Volgens redacteur Matthew Wall van de BBC ontwikkelen de sportwagenfabrikanten de auto’s niet alleen vanuit milieuoogpunt, maar ook omdat elektrisch rijden steeds meer als glamoureus en opwindend wordt gezien.