Terwijl de liefhebber van conventionele sportauto’s met een verbrandingsmotor, maar met een milieubewust geweten, voor de moeilijke keuze tussen de conventionele sportauto en de elektrische auto met accu staat, zal de “gewone” milieubewuste autorijder zich afvragen wat de toekomst echt zal brengen. Is dit hét moment om over te stappen op elektrisch rijden of is het de moeite waard om te wachten op de waterstofauto? We zetten de voor- en nadelen van de waterstofauto, ten opzichte van de elektrische auto met accu, op een rij.
Verschil tussen een elektrische auto en een waterstofauto
Laten we vooropstellen, een waterstofauto is eigenlijk een elektrische auto. De, inmiddels bekende, “gewone” elektrische auto met accu haalt reeds gegenereerde en daarna opgeslagen energie uit een batterij, terwijl de energie die een waterstofauto gebruikt uit een brandstofcel komt. Deze energie wordt ter plekke, dus tijdens het rijden, gemaakt door de omzetting van waterstofgas en zuurstof naar zuiver water. Zowel de elektrische auto’s als de waterstofauto’s tellen als “nul emissie”.
Beschikbaarheid en aanschafprijs
Wie de elektrische auto al duur vindt, komt van een koude kermis thuis als hij naar een waterstofauto gaat kijken. Voorlopig is de goedkoopste waterstofauto nog een stuk duurder dan de goedkoopste elektrische auto en bovendien zijn er niet veel modellen verkrijgbaar. Toyota heeft de “Mirai” en Hyundai de “Nexo”. Beide auto’s zijn flink aan de prijs: je betaalt er zo’n 70.000 euro voor. Tegenwoordig kun je voor minder dan de helft van dit bedrag een elektrische auto kopen. Zolang er niet meer keuze is en het prijsverschil met de elektrische auto zo groot is, gaat de waterstofauto het niet winnen van de elektrische auto. Daarom zijn verschillende autofabrikanten bezig met beter betaalbare waterstofauto’s. Dit scheelt niet alleen in de kosten van aanschaf, maar ook op in de kosten van eventueel onderhoud en de kosten van de autoverzekering. Ben je benieuwd naar hoeveel een autoverzekering voor een elektrische auto of een waterstofauto ongeveer kost? Kijk dan naar de prijzen van de FBTO autoverzekering.
Actieradius
Qua bereik heeft de waterstofauto een streepje voor op de elektrische auto. De gemiddelde tank van een waterstofauto gaat zo’n 600 kilometer mee. Dit is het voornaamste pijnpunt van de elektrische auto, maar wel een pijnpunt waar aan gewerkt wordt. Op dit moment komen alleen de allerduurste elektrische auto’s bij een actieradius van 600 kilometer in de buurt. Een kleine actieradius is waar mensen op afknappen. Het wordt vooral interessant als er straks betaalbare elektrische auto’s op de markt zijn met een actieradius van 500 of 600 kilometer.
Tanken
Het tanken van een waterstofauto duurt ongeveer even lang als het tanken van een benzineauto of dieselauto. Dit is een groot voordeel van de waterstofauto. Het opladen van een elektrische auto vergt namelijk meer tijd. De meeste mensen zijn zo gewend aan een korte tank cyclus dat het maar de vraag is of men kan wennen aan de time out die het opladen van een elektrische auto vergt. Tegelijkertijd zegt men tijd is geld. Zeker in de transportbranche kan men niet even een half uur wachten tot de accu volledig opgeladen is. Het is goed mogelijk dat we straks elektrische personenauto’s naast vrachtwagens op waterstof rond zien rijden.
Brandstofkosten
Wil je besparen op brandstofkosten? Dan is de waterstofauto op dit moment geen goed alternatief voor de elektrische auto. Oké, de kosten van een volle tank waterstof zijn vergelijkbaar met de kosten van een tank diesel of benzine, dus voor de conventionele auto’s is de waterstofauto in de toekomst misschien een alternatief. Echter, het rijden van een elektrische auto kost veel minder. Je betaalt slechts zo’n 4-5 eurocent per kilometer voor elektriciteit, bij waterstof is dat minimaal 12,5 eurocent. Toch stellen onderzoekers dat prijs per kilometer in de toekomst, voor zowel de elektrische auto als de waterstofauto, zo’n 4 of 5 eurocent zal zijn
Milieuvriendelijk
Over de productie van de stroom, waarmee de accu van een elektrische auto opgeladen wordt, bestaat discussie. Is deze stroom wel milieuvriendelijk? Het feit is wel dat er steeds meer naar duurzame opwekking van elektriciteit wordt toegewerkt en dat dit in de toekomst misschien geen discussiepunt meer is. Kijken we naar de waterstofauto, dan ziet het er minder rooskleurig uit dan je misschien verwachtte. Nu is het nog zo dat vrijwel alle waterstof gewonnen wordt uit aardgas, door middel van een proces waarbij veel CO2-uitstoot vrijkomt. De verwachting is wel dat hier in de toekomst verandering in komt. Pas als het grootste deel van de waterstof gewonnen wordt door middel van van meer duurzame methodes, is waterstof een milieuvriendelijk alternatief. Zo ver zijn we nu nog niet.
Infrastructuur
Ook infrastructuur is een belangrijk thema in deze discussie. Waterstof tank je bij een tankstation voor waterstof. Die zijn er op dit moment nog niet veel in Nederland. Elektriciteit “tank” je aan een laadpaal en die zijn er op dit moment al zo’n 40.000. Op aanvraag kun je soms zelfs een laadpaal in de buurt van je huis krijgen. Bij supermarkten, kantoorgebouwen en andere plekken staan vaak al laadpalen. Maar waar kan je dan waterstof tanken? Dat kan slechts op een hand vol plekken in Nederland. Dat maakt het rijden op waterstof best ingewikkeld. Er moet dus een flinke slag geslagen worden om het rijden op waterstof überhaupt interessant te maken.
Conclusie
Dat de waterstofauto een grote concurrent wordt van de elektrische auto is zeker niet uitgesloten. Er is voldoende potentieel om de waterstofauto tot een succes te maken. Het lijkt er niet op dat de waterstofauto de elektrische auto op korte termijn zal vervangen, maar de kans is groot dat we straks meer voertuigen, misschien wel grotendeels vrachtwagens, op waterstof zien rondrijden. Wil je op moment al overstappen op elektrisch rijden, maar twijfel je door de opkomst van de waterstofauto? Laat je dan niet te veel leiden. De waterstofauto moet nog flinke stappen maken en is op dit moment nog geen echte concurrent van de elektrische auto. Bovendien zetten de meeste autofabrikanten fors in op de elektrische auto.
Dit is een samenwerking.