De Cupra Tavascan is naar onze mening een van de meest interessant auto’s die we op de IAA in Frankfurt kunnen bewonderen. De merknaam Cupra gaat, zoals Seat een tijdje geleden aankondigde, voortaan min of meer zelfstandig door het leven en zal worden gebruikt voor de meest sportieve en krachtige modellen van de Spaanse autofabrikant. Dat gaat zeker op voor de Cupra Tavascan.
Gebouwd op VW’s MEB-platform
Het is nog maar een conceptcar maar de kans is groot dat de Seat de Cupra Tavascan binnenkort in productie gaat nemen. Dan zal Seat hem bouwen op het inmiddels bekende MEB-platform van Volkswagen. Hij krijgt dan twee motoren, die ieder een as aandrijven. Dat betekent dus ook dat de Tavascam standaard zal krijgen. Samen leveren de motoren een vermogen van 360 pk. De acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur gaat volgens Seat in 6,5 seconden. De Cupra Tavascan krijgt een 77 kW accupakket waarmee de auto een actieradius van om en nabij de 450 kilometer heeft.
Spin-off van de Volkswagen ID.Crozz?
De Cupra Tavascan maakt niet alleen gebruik van het MEB-platform van Volkswagen, maar misschien nog wel meer. Het accupakket is namelijk even groot als dat van de Volkswagen ID.Crozz. En ook qua uiterlijk zien we nogal wat overeenkomsten. Ook hier wordt dus weer heel slim gebruik gemaakt van de synergie tussen de merken uit de Volkswagen Group.
Mengsel tussen coupé en SUV
Zoals gezegd wordt de Cupra Tavascan volgens ons een van de hoogtepunten van de IAA. De sportieve Tavascam is een mengsel tussen een coupé en een SUV en heeft een indrukwekkend, sportief design. Dat komt mede door de brede, gewelfde wielkasten, de carbon-look bumpers, de grote wielen en de grote luchtroosters in de voor- en achterzijde. De ontwerpers van Seat hebben ook heel goed de balans weten te bewaren tussen een ‘dikke’ en sportieve maar tegelijkertijd ook heel hoogwaardige uitstraling.
Oogstrelend interieur
De buitenzijde van de Cupra Tavascan is indrukwekkend, maar dat geldt ook voor de binnenzijde. Hier hebben de designers van Seat echt het achterste van hun tong laten zien. Er is gebruik gemaakt van een grote hoeveelheid verschillende materialen, ook zijn er veel contrasterende kleuren. Maar toch oogt het interieur echt als één geheel. Bovendien is het een interieur dat bijna iedereen mooi zal vinden. Modern, maar ook weer niet zodat het futuristisch lijkt en geeft ook een bijzonder hoogwaardige indruk. Ook het dashboard is indrukwekkend, met een flink display voor de bestuurder en een nog groter centraal geplaatst scherm.