De Italiaanse autofabrikant Lamborghini presenteert volgende week, op de IAA in Frankfurt, een nieuwe supersportwagen met hybride aandrijving: de Sián. Deze auto moet de snelste Lamborghini ooit worden. De Italinanse fabriek zal een gelimiteerd aantal van 63 stuks van de Sián gaan bouwen. In de aanloop naar de IAA publiceerde Lamborghini de eerste foto’s en details van de Sián.
Elektromotor direct in transmissie
De baas van Lamborghini, Stefano Domenicali is erg enthousiast over de nieuwe auto: “De Sián is een meesterwerk van mogelijkheden”,De Lamborghini is de eerste stap naar elektrificatie van de Italiaanse fabrikant en anticipeert ook op de nieuwe generatie V12-motoren van het merk. De focus van de technologie ligt op de hoogst mogelijke prestaties gecombineerd met het laagst mogelijke gewicht. De technici van Lamborghini installeerden een 48-volt elektromotor met 25 kW (34 pk) direct in de transmissie. Hiermee reageert de auto nog sneller op het gaspedaal en worden de prestaties ook verbeterd. Domenicali vervolgt: “Voor het eerst werd een directe verbinding tussen de elektromotor en de assen tot stand gebracht in een hybride voertuig. Bij lage snelheden levert de elektromotor ook elektrische energie voor het manoeuvreren, zoals achteruitrijden en parkeren.”
Verbeterde supercondensator
In plaats van een lithium-ionbatterij wordt in de Sián een supercondensator gebruikt. Deze technologie gebruikt Lamborghini ook in de Aventador. Deze supercondensator heeft volgens de ontwikkelaars een grote ontwikkeling doorgemaakt. Hij kan nu tien keer meer vermogen opslaan. “Deze supercondensator is drie keer krachtiger dan een batterij met hetzelfde gewicht en drie keer lichter dan een batterij met dezelfde prestaties”, aldus de Italiaanse autofabrikant. De positie, bij de scheidingswand tussen het interieur en de motor, garandeert ook nog eens een ideale gewichtsverdeling. Het elektrische systeem, bestaande uit de supercondensator en de elektromotor, weegt slechts 34 kg en biedt daardoor een vermogen/gewichtsverhouding van 1,0 kg/pk.
V12-motor
Deze geavanceerde e-technologie wordt gecombineerd met een V12-motor met titanium inlaatkleppen. De motor levert 577 kW (785 pk) bij 8500 tpm. Dit is het hoogste vermogen dat ooit door een Lamborghini-motor is bereikt. Samen met het extra vermogen van de elektromotor heeft de Sián een systeemvermogen van 602 kW (819 pk). Hiermee kan de Sián in minder dan 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en heeft hij een topsnelheid van meer dan 350 km/uur. Lamborghini verwacht dat men met de Sián in staat zijn om de komende jaren een maximale vermogen/gewichtsverhouding van 1,0 kg/u te bereiken.
Eigen regeneratief remsysteem
De Sián is uitgerust met een door Lamborghini ontwikkeld regeneratief remsysteem. De Italianen leggen uit: “Dankzij de symmetrische werking van de supercondensator, die met hetzelfde vermogen als normale lithium-ionbatterijen kan worden opgeladen en ontladen, is het energieopslagsysteem van de Sián elke keer dat het voertuig remt volledig opgeladen. De opgeslagen energie zorgt voor een direct beschikbare vermogenstoename, waardoor de bestuurder bij het accelereren direct kan profiteren van het hogere koppel. Dit geldt voor snelheden onder 130 km/u, daarboven schakelt de elektromotor automatisch uit”.