Opnieuw mag Romain Dumas met de Volkswagen ID.R een record op naam zetten. Na Pikes Peak, de Nordschleife en Goodwood was het nu de beurt aan Tianmen Road in China. De elektrische racewagen deed minder dan 8 minuten over de 99 bochten tellende weg.
Recordbreker
De Volkswagen ID.R is een waar snelheidsmonster dat stevig op weg is om records op naam te krijgen. Op de Nordschleife nam hij de titel ‘snelste elektrische auto’ over van de NIO EP9, die veertig seconden langer over zijn rondje had gedaan. Ook in Pikes Pead verpulverde hij het record: daar was zijn tijd een minuut sneller dan die van de eO PP100.
In Goodwood was het verschil met de vorige recordhouder niet zo groot (bijna 2 seconden), maar toch is de verwachting dat hij het record wel een tijd in handen mag houden. Nick Heidfeld – die in 1999 het vorige record reed – deed dit namelijk met een Formule 1-wagen. En die mogen wegens veiligheidsredenen niet meer meedoen aan de race. Dat is ook de reden dat Heidfeld zo lang het record vasthield: hij was één van de laatsten die meedeed met een Formule 1-auto.
Minder spannende voorganger
De vorige recordhouder van de Tianmen Road is minder spannend te noemen: een Range Rover Sport SVR. Dat de ID.R sneller zou zijn, was dan ook te verwachten. Al is het nog steeds erg indrukwekkend dat hij het in bijna 2 minuten minder kan én dat ID.R coureur Romain Dumas op deze erg bochtige weg soms snelheden van 230 kilometer per uur aantikte.
“Ik zal altijd terugkijken op het record van de Tianmen Mountain als mijn spectaculairste rit. Ik ben trots dat ik dit record met de Volkswagen ID.R in China mocht neerzetten. We hadden vooraf slechts weinig informatie, dat maakte het testen wel een uitdaging. De weg is ook vreselijk smal en bochtig, maar de rit was ongelooflijk leuk vanwege de kracht van de elektrische ID.R. Het gigantische koppel was een enorm voordeel op de korte, rechte stukken, terwijl de aerodynamica zorgde voor extra grip op de snelle delen,” aldus Dumas.
We zijn benieuwd naar het volgende record!