De compacte e-Up! blijft nog lang in het assortiment van Volkswagen, alsdus Jürgen Stackmann, sales manager van Volkswagen. Volkswagen heeft de Up! vernieuwd en voorzien van een accupakket met een hogere capaciteit. De capaciteit was eerst 18,7 kWh, dit wordt bij de vernieuwde uitvoering meer dan de helft meer met 32,3 kWh. De definitieve actieradius is nog niet bekend maar deze zal ongeveer 260 kilometer (WLTP) bedragen. Dat is ongeveer 100 kilometer meer dan eerst.
Ook goedkoper
Dat grotere accupakket is niet de enige verbetering, de nieuwe e-Up! wordt namelijk ook goedkoper. Hierbij speelt de schaalvergroting een belangrijke rol. De zustervoertuigen van Seat (Citigo) en Skoda (Mii) zijn ook vernieuwd én met dezelfde elektrische aandrijving verkrijgbaar. Hierdoor worden deze elektrische auto’s, ook omdat de prijzen van accu’s en andere componenten alsmaar dalen, iets goedkoper. De nieuwe Volkswagen e-Up! zal verkrijgbaar zijn vanaf 21.975 euro. Hij wordt dus ongeveer 1500 euro goedkoper.
Compleet uitgerust
Ondanks die lagere basisprijs is de e-Up! allesbehalve karig uitgerust. Zelfs het basismodel wordt standaard met automatische klimaatregeling, multimediasysteem met Bluetooth-interface en DAB+ ontvanger, “Maps + More” en Lane Assist geleverd. Met de “Maps + More” app kun je niet alleen de pre-airconditioning instellen maar ook het opladen instellen.
Opladen
Je kunt de Volkswagen e-Up! uiteraard thuis aan het stopcontact of de wallbox opladen. Snelladen kan natuurlijk ook, en wel met een vermogen van 40 kW. Het opladen van de accu tot 80 procent zou binnen een uur mogelijk moeten zijn.
Aandrijving ongewijzigd
De aandrijving van de e-Up! blijft ongewijzigd. Dat wil zeggen dat ook de vernieuwde e-Up! wordt geleverd met de bekende 83 pk elektromotor. Ook de prestaties blijven dus nagenoeg ongewijzigd. De sprint van 0 tot 100 km/uur gaat in 11,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 130 km/uur. Geen flitsende prestaties, maar voldoende voor een auto in dit compacte segment.