Vandaag heeft de politie bekend gemaakt dat er een drietal korpsen starten met de pilot 0-emissie. De drietal korpsen uit Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam zullen het komende jaar onder andere elektrische auto’s en motoren onderling ruilen en proberen. Uiteindelijk wil de politie met deze pilot zich voorbereiden op een vloot met volledig elektrische voertuigen.
Pilot 0-emissie
Veel bedrijven zijn al aan het verduurzamen. Tot op heden is dit nog niet gebeurd bij de politie. De komst van elektrische voertuigen is echter onvermijdelijk. Uiteindelijk zal ook de politie hun steentje moeten bijdragen om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen. Met de pilot 0-emissie wil de politie vooral gaan kijken welke voordelen en nadelen een elektrisch voertuig heeft ten opzichte van een reguliere dieselvariant. De voertuigen worden nu toegevoegd aan het bestaande wagenpark van het korps waar de test zal gaan plaatsvinden. Elk korps heeft vier maanden de tijd om de voertuigen uitgebreid te testen waarna ze weer doorgezet worden naar een ander korps.
Er is zorgvuldig gekeken naar de korpsen die de elektrische voertuigen stevig aan de tand zullen voelen. Zo is onder andere Amsterdam gekozen voor het werk in de binnenstad. Ook buiten de stad en op het platteland zijn er korpsen gekozen die de nieuwe elektrische auto’s mogen testen. Elk korps heeft zo zijn eigen wensen en eisen, afhankelijk van hun werkgebied. Uiteindelijk zullen alle positieve en negatieve ervaringen gebruikt gaan worden bij de nieuwe aanbesteding van voertuigen. Dat een deel elektrisch zal gaan worden lijkt al wel een feit dankzij deze serieuze pilot.
Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric
Voor deze pilot heeft de politie besloten om een aantal elektrische auto’s te bestellen bij Kia en Hyundai. Het gaat hierbij specifiek om de Kia e-Niro en de Hyundai Kona Electric. Beide auto’s voldoen aan de huidige eisen die de politie stelt als het gaat om dienstauto’s. Tijdens de pilot zullen de auto’s dus gewoon een volwaardige dienst gaan draaien. Uiteindelijk moet gaan blijken hoe snel een elektrische auto weer opgeladen moet worden en bij welke korpsen een elektrische politieauto beter past. Wanneer een korps dagelijks grotere afstanden overbrugt zal een elektrische auto niet direct een goede keuze zijn. In de stad kan dit echter weer heel anders uitpakken. Deze zaken zullen tijdens de pilot goed naar voren moeten gaan komen.
Aanbesteding politie
Het is de bedoeling dat de politie na deze pilot een grote aanbesteding zal gaan doen voor elektrische auto’s. Het is niet zo dat Kia of Hyundai hierin al een streepje voor hebben. Bij de aanbesteding wordt alle feedback vanuit de gekozen korpsen gebruikt om na te gaan welke elektrische auto het beste past bij de politie. Uiteraard is snelladen een belangrijk punt bij de dienders. In de onderstaande video wordt dit nogmaals helder uitgelegd waarom de politie hierin uiterst zorgvuldig te werk moet gaan. Veiligheid mag nooit in het gedrang komen.