Porsche heeft zijn aandeel in het Kroatische Rimac vergroot. Het doel van de Duitse sportwagenfabrikant is om op deze manier meer kennis te vergaren over elektrische aandrijflijnen. Daarnaast zal Rimac meehelpen in de ontwikkeling van de volledig elektrisch aangedreven Macan. Deze laatste zal in 2022 op de markt moeten gaan komen. Rimac is zeker geen onbekende in elektrische sportauto’s. Hun nieuwste project staat op het punt van lancering.
Rimac C Two
Het Kroatische Rimac is ongeveer tien jaar geleden met de ontwikkeling van hun eerste elektrische sportauto. Deze auto werd in een gelimiteerde oplage op de markt gebracht. Inmiddels heeft de fabrikant een goede naam opgebouwd als het gaat om elektrische aandrijflijnen. Deze kennis is inmiddels verwerkt in een nieuw model welke op het punt staat om gelanceerd te worden. Het gaat hier om de Rimac C Two. De eerste glimpen van deze elektrische sportauto zagen wij al in 2018 op de Autosalon van Genève.
De nieuwe C Two gaat de beschikking krijgen over ruim 2000 pk. De topsnelheid van het monster zal uit komen op 412 km/h. Daarnaast claimt Rimac dat de actieradius van deze bolide ruim 650 kilometer bedraagt. Dit laatste is natuurlijk niet haalbaar wanneer de rechtervoet het gaspedaal volledig indrukt. De nieuwe C Two beschikt over een 250 kW-laadsysteem waardoor de accu’s binnen een half uur voor 80% zijn opgeladen.
Hyundai en Pininfarina
Naast het feit dat Porsche graag samenwerkt met Rimac zijn er ook andere fabrikanten die graag de kennis van Rimac meenemen in hun projecten. Zo werd recentelijk bekend dat de Pininfarina Battista in basis de C Two betreft. Deze auto zal ,net als de sportcoupe van Rimac, in een gelimiteerde oplage worden geproduceerd. De Kroatische sportwagenfabrikant zal een deel van de productie voor zijn rekening gaan nemen.
Een andere grote speler is Hyundai. Voor hun sportieve N-label heeft Hyundai een samenwerkingscontract getekend met de fabrikant. Net als bij Porsche heeft Hyundai ook een aandeel genomen in het bedrijf. Voor zover bekend zal Hyundai volgend jaar twee sportauto’s op de markt brengen. In welke vorm en hoedanigheid deze op de markt komen is nog onbekend. Uiteraard laten wij ons hierin verrassen.
Porsche Macan
Porsche had al een belang van 10% in Rimac. Voor de ontwikkeling van de nieuwe Macan heeft Porsche het aandelenpakket verder uitgebreid naar 15,1%. Vooral de kennis is voor de sportwagenfabrikant van uiterst belang. Voor de ontwikkeling van deze volledig elektrische Macan hebben beide bedrijven nog wel even de tijd. Het model zal pas in 2022 op de markt moeten komen. Deze nieuwe Macan zal dan het complete bestaande gamma gaan vervangen en vanaf dat moment is het model enkel nog als stekkervariant leverbaar.
Het was al langer bekend dat de Macan volledig elektrisch zou gaan. De auto vormt onderdeel van de wens om in 2025 ruim de helft van alle modellen op elektrische aandrijving aan te bieden. Vooralsnog blijft de geroemde 911 nog buiten schot echter staat er wel een hybridevariant op de agenda. Wanneer deze laatste werkelijk beschikbaar komt is nog onduidelijk.