Tesla is aanstaande om een nieuwe recordpoging te doen op de befaamde Nürburgring. Voor deze gelegenheid neemt de fabrikant de Model S mee naar het circuit. Het model wat echter wordt ingezet voor deze recordpoging beschikt over de zogenoemde ‘Plaid powertrain’. Dit betekent dat wij te maken hebben met de krachtigste Model S tot nu toe.
Recordpoging Model S
Al eerder kondigde Elon Musk, CEO van Tesla, aan dat ze een nieuwe recordpoging wilde gaan doen op de Nürburgring. Deze aankondiging werd via Twitter gedaan en kwam vlak nadat Porsche een record met de Taycan op hun naam wisten te schrijven. Dat de recordpoging er gaat komen is wel duidelijk. De Model S is inmiddels al op het circuit gespot. Tesla neemt hun taak zeer serieus en op diverse spionagefoto’s is duidelijk te zien dat wij het ook niet over een normale Tesla Model S hebben. Wij zijn dan ook zeer benieuwd of Tesla het record wederom naar zich toe kunnen trekken.
Volgens ingewijden wil Tesla op 21 september de recordpoging ondernemen. Op deze datum heeft de fabrikant een tijdslot gereserveerd van een half uur waarin de fabrikant het circuit compleet voor zichzelf heeft. Er gaan echter ook geruchten rond dat Tesla de vernieuwde Model S al op 18 september over het circuit wil jagen. Op deze datum is er echter geen tijdslot gereserveerd. In dat geval kan de Model S dus in ander verkeer terecht komen.
Model S P100D+
Op diverse spionagefoto’s is duidelijk te zien dat de Model S op de Nürburgring rondjes rijdt met de badge P100D+. Dat het hier om een extra snelle Model S zou gaan lijkt inmiddels wel een feit. Wat er onderhuids echter is aangepast blijft nog gissen. Onlangs wist deze zelfde auto op Laguna Seca nog een nieuw ronderecord te vestigen. Deze auto was voorzien van de ‘Plaid powertrain’ en was ruim een seconde sneller op 1:36,555. Hiermee was de Tesla de snelste vierdeurs auto ooit op Laguna Seca. Of de P100D+ ook op deze manier is uitgerust wordt niet duidelijk, maar de vermoedens zijn wel sterk.
Als de spionagefoto’s nog eens nader worden bekeken lijkt de Model S ook qua uiterlijk aan wat wijzigingen te zijn ondergaan. Zo beschikt de P100D+ over een grotere bumper met grotere luchtgaten. Deze zijn mogelijk noodzakelijk voor een betere koeling. Verder zien wij grotere velgen die in verder uitgeklopte wielkasten zitten.
Plaid powertrain
Zoals gezegd lijkt de nieuwe P100D+ voorzien te zijn van de nieuwe Plaid powertrain. Via Twitter reageert Musk dat het inderdaad een speciale en krachtigere versie is die wordt ingezet voor het nieuwe ronderecord. Welke wijzigingen worden doorgevoerd en hoeveel krachtiger de Tesla dan werkelijk is laat de CEO in het midden. Volgens bronnen worden er echter drie elektromotoren gebruikt in plaats van de gebruikelijke twee. Daarnaast weet Musk nog te melden dat de eerder genoemde Plaid powertrain nog volop in ontwikkeling is voor de Model S, Y en Roadster.
Deze nieuwe en krachtigere modellen komen in de prijslijst nog boven de Performance-modellen met de Ludicrous-mode te staan. Ze zijn immers een stuk krachtiger en dus ook duurder. Als aanvulling op deze verklaring laat Musk weten dat de auto’s dan altijd nog goedkoper zijn dan vergelijkbare auto’s van de concurrent. Uiteindelijk zal de Roadster standaard de beschikking gaan krijgen over deze nieuwe Plaid powertrain. Toch zullen wij nog ruim een jaar moeten wachten tot deze nieuwe aandrijflijn daadwerkelijk in productie genomen zal worden.