Volgens het jaarverslag van ACEA, de overkoepelende organisatie van autofabrikanten in Europa, moeten er ongeveer twintig keer meer laadpalen voor elektrische auto’s komen in de EU. Bovendien is de verspreiding van de laadstations ook absoluut niet optimaal.
2,8 miljoen laadpalen nodig in 2030
Eind vorig jaar stonden er zo’n 145.000 laadpalen in Europa. Hoewel dat er al driemaal zo veel zijn als in 2013, zitten we nog ver van het doel. In 2030 zouden er namelijk 2,8 miljoen laadpalen moeten staan. Als we dit niet halen, is het eveneens onwaarschijnlijk dat we de Europese CO2-uitstoot met 40 procent kunnen laten dalen ten opzichte van 1990.
75 procent in slechts vier landen
Van alle laadpalen die in Europa staan, bevindt maar liefst 75 procent zich in slechts vier landen: Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. De brancheorganisatie stelt dat je ook een duidelijke correlatie ziet tussen het aantal laadpunten per 100 kilometer en de populariteit van elektrisch rijden. Zo blijkt dat in de EU-landen met minder dan één laadpunt per 100 kilometer ook het aandeel in elektrische auto’s onder de één procent zit.
Regering moet investeren in infrastructuur
Volgens ACEA-voorzitter Carlos Tavares, die ook topman is van het Franse PSA, biedt de sector wel een alsmaar groter aanbod van auto’s met een alternatieve aandrijving. Toch hebben elektrische auto’s nog steeds nauwelijks een marktaandeel in landen met een bruto binnenlands product dat lager ligt dan 29.000 euro per hoofd van de bevolking.
Bovendien moet de regering ook zijn steentje bijdragen en flink wat meer investeren in de infrastructuur die nodig is, aldus Carlos Tavares. Hij vindt het daarnaast noodzakelijk dat er duurzame koopsubsidies komen, die gelijk zijn in heel Europa.