Recentelijk hebben wij kennis mogen maken met de nieuwe Volkswagen ID.3. Het is de eerste elektrische auto vanuit de fabrikant die compleet opnieuw ontworpen is. De Volkswagen ID.3 moet het elektrisch rijden een stuk betaalbaarder en aantrekkelijker maken. Als aanvulling op dit alles zal Volkswagen nu de ID.Charger aanbieden. En ook dit oplaadpunt is weer aantrekkelijk geprijsd.
Volkswagen ID.3
Veel fabrikanten hebben op de IAA hun toekomstplannen rondom elektrisch rijden kenbaar gemaakt. Het was echter Volkswagen die echt de show wist te stelen met de langverwachte ID.3. Volgens de fabrikant is het juist dit model die voor een ware revolutie moet gaan zorgen. De ID.3 komt volgend jaar werkelijk op de markt en zal net onder de € 40.000,- beschikbaar komen. Voor dit geld krijg je een elektrische auto met een actieradius van 420 kilometer. Dit is zeker niet slecht als je bedenkt dat de passagiers achterin net zoveel beenruimte hebben als in de bestaande Passat. Wij hebben geen twijfel dat de ID.3 een schot in de roos is als het gaat om elektrisch rijden.
Het is goed mogelijk dat er uiteindelijk ook nog een GTI of R-versie van deze ID.3 op de markt komt. De hoge heren bij Volkswagen denken hier nu stevig over na. Op dit moment wordt de voorzichtige voorspelling gedaan dat deze er binnen 5 jaar moet zijn. De R-versie van Volkswagen is momenteel de krachtigste variant van een type. Vermogen en snelheid zijn nu nog geen mooie combinatie bij elektrische auto’s, aldus Volkswagen zelf. De fabrikant gaat hierin nu een mooie compromis zoeken. Dit verhaal zal dus zeker een vervolg krijgen.
ID.Charger
Uiteraard moet de nieuwe ID.3 opgeladen worden. Zonder opladen sta je na 420 kilometer toch echt stil. Hiervoor zal Volkswagen een drietal opladers beschikbaar stellen om de ID.3 te kunnen opladen. Als je voor de basisversie van deze ID.Charger kiest ben je eenmalig € 399,- armer. Je krijgt dan een 11 kWh-lader die de ID.3 binnen 6 uur volledig kan opladen. Als aanvulling op deze basisversie is er ook nog de ID.Charger Connect beschikbaar. Zoals de naam een beetje doet vermoeden kun je met deze aanvulling alles via een app volgen. Deze Connect-versie is wel € 200,- duurder.
Met de derde versie ben je toch echt wel helemaal klaar. Met de ID.Charger Pro wordt ook het stroomverbruik gemeten. Voor de zakelijke rijder een interessante optie, aangezien je ook verbruiksdocumenten uit deze laadpaal kunt trekken via de app. Ondanks dit extra inzicht is het niet zo dat je sneller kunt laden. Bij de duurste versie ben je € 849,- armer.
De installatie van deze ID.Charger kan ook door Volkswagen geregeld worden. Voor zover het nu bekend is zal hier een lokale expert voor ingeschakeld worden om de laadpaal thuis te installeren. Of hier kosten aan verbonden zijn is nog onduidelijk, maar het mag duidelijk zijn dat hier wel sterk rekening mee dient gehouden te worden.