De personenwagendivisie van Volkswagen is volop bezig met de ontwikkeling en bouw van een heel gamma aan elektrische auto’s die onder de serienaam ID zullen worden uitgebracht. Vreemd genoeg heeft de bedrijfswagendivisie de hulp van ABT e-Line in moeten roepen om een elektrische Caddy te ontwikkelen.
Geen MEB-platform maar een aandrijflijn van ABT e-Line
Om de een of andere reden kan hiervoor dus niet het eigen MEB-platform voor worden gebruikt. Dit heeft Volkswagen speciaal voor elektrische auto’s ontwikkeld en stelt het ook ter beschikking van andere merken en fabrikanten. De Volkswagen ID.Buzz, een moderne versie van de eerste Volkswagenbusjes kan wel op het MEB-platform worden gebouwd, maar de Caddy dus (nog) niet. Het zou ons echter niet verbazen als dat over afzienbare tijd wel het geval is. Maar voorlopig maakt Volkswagen voor zowel de e-Transporter als de e-Caddy dus gebruik van de diensten en expertise van Volkswagen.
Volkswagen ABT e-Caddy
Vorig jaar konden we op de bedrijfswagenbeurs IAA in Hannover al wat van zien van de e-Caddy, dit jaar stond een meer definitieve versie op de gelijknamige personenwagenbeurs in Frankfurt. Daar stond hij in een taxi-uitvoering, iets waar de nieuwe ABT e-Caddy inderdaad prima geschikt voor lijkt. De ABT e-Caddy wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 82 kW en een koppel van 200 Nm. Deze motor wordt gevoed door een accupakket met een capaciteit van 37,4 kWh. Hiermee heeft de e-Caddy een actieradius van ongeveer 200 kilometer. De topsnelheid bedraagt 120 kilometer. De laadsnelheid aan de snellader is nog niet opgegeven, Volkswagen claimt echter dat de ABT e-Caddy binnen ongeveer een uur bijna volledig kan worden opgeladen.
ABT e-Line
ABT is geen nieuweling op het gebied van e-mobility. Het bedrijf is al zo’n tien jaar bezig met het ontwikkelen van elektrische aandrijflijnen. Later heeft ABT ook de speciale dochteronderneming ABT e-Line GmbH opgericht, welke zich volledig richt op e-mobiliteit. De op de IAA getoonde e-Caddy was dan ook niet de eerste elektrische Caddy van ABT. Het bedrijf liet in 2013 al een geëlektrificeerde Volkswagen Caddy zien. De door ABT geëlektrificeerde voertuigen hebben gezamenlijk al miljoenen kilometers. Bovendien is ABT e-Line ook actief op een sportiever gebied. Zo is ABT in 2013 ook toegetreden tot de elektrische FIA Formula E en heeft daar twee kampioenstitels binnengehaald. Samen met de partners Schaeffler en Audi kan ABT dankzij de deelname aan de FIA Formula E steeds meer kennis van het aandrijfsysteem en op het gebied van remenergieterugwinning en thermomanagement opdoen.