De Duitse leverancier Artega is door de overname van TMI, de gelicenseerde fabrikant geworden van de kleine elektrische autootjes die eerder onder de naam Microlino door het leven gingen. Dat ging niet vanzelf, want er is nogal wat juridisch getrouwtrek aan te pas gekomen. Op de IAA in Frankfurt presenteerde Artega ondanks dat ondanks dat juridische de Karo, een kleine elektrische auto op basis van Microlino technologie. Qua model hebben deze autootjes natuurlijk ook heel veel weg van de legendarische BMW Isetta, waarop ze ook zonder twijfel zijn geïnspireerd.
Van Microlino via Karolino naar Karo
Artega had het nieuwe elektrische lichte voertuig al in mei aangekondigd, toen had het de naam “Karolino”. Die naam is nu dus gewijzigd in Karo. Net als de ontwikkelaars van de Microlino promootte Artega de Karo als de elektrische wedergeboorte van de cultcabinescooters uit de jaren vijftig, waar het ontwerp door is geïnspireerd.
Compact
De Karo is heel compact, hij is maar 2,5 meter lang en 1,5 meter breed. Hiermee valt de Karo in de voertuigklasse L7e, die wordt omschreven als lichte vierwielige motorvoertuigen met elektrische aandrijving. De Karo kan een topsnelheid van 90 kilometer per uur bereiken en de sprint van 0 tot 50 km/uur gaat in vijf seconden. De actieradius bedraagt 120 kilometer en het leeggewicht is 514 kilogram.
Grotere accu
Zoals gezegd bedraagt de actieradius standaard ongeveer 125 kilometer. Bij opladen aan het stopcontact is de laadtijd maximaal vier uur. Optioneel kunnen alle versies van de Karo ook met een grotere accu worden geleverd. Hiermee kan het rijbereik van 125 kilometer worden vergroot tot 200 kilometer.
Vier uitrustingslijnen
De Karo is verkrijgbaar in vier uitrustingslijnen. De aandrijftechniek en het chassis van de Karo zijn altijd identiek, ongeacht de uitrustingslijn. Je kunt hem vanaf begin oktober reserveren en configureren. Voor elke bestelling wordt een aanbetaling van 2500 euro gevraagd. De productie start volgend jaar. Er wordt nog dit jaar gestart met de productie van de “Classic”, “Style” en “Edition” modellen. Voor het exterieur kunnen kopers kiezen tussen vijf monochrome en meerkleurige lakafwerkingen en vier verschillende velgopties. Bij de uitrusting van het interieur kan het voertuig worden uitgerust met een smartphone-integratie met voice assistant, een geluidsinstallatie of textiele vloermatten.
Intro-editie
Er komt ook een speciale Intro-editie, die zal worden gebouwd in een gelimiteerd aantal. Hiervan zullen – in twee series – zo’n 500 eenheden van worden gebouwd. Artega zorgt ervoor dat ieder exemplaar uniek is. Ze dragen ze de handtekening van de oprichter van het bedrijf, ze krijgen ook een individuele nummering. Kopers van de Karo Intro kunnen kiezen uit twee speciale lakafwerkingen en een exclusieve suède/leren afwerking.
Vanaf ruim 14.000 euro
Het is nog maar de vraag of de Karo ook in Nederland op de markt komt. Mocht dat wel het geval zijn, dan zal de basisprijs waarschijnlijk net als in Duitsland net boven de 14.000 euro liggen. De goedkoopste versie van de Artega Karo, de Classic, heeft een vanafprijs van 14.275 euro. Er kan ook worden gekozen voor de uitvoeringen “Style” (15.995 euro) en “Edition” (17.995 euro). De in gelimiteerde oplage gebouwde Karo Intro is nog een stuk duurder. Die kost Duitsland namelijk 21.995 euro. Onderstaand nog een video van de BMW Isetta: