Eerder werd bekend dat Tesla deze week een nieuw record zou vestigen op de befaamde Nürburgring. Helaas is het nog niet zover. De fabrikant heeft inmiddels het circuit verlaten zonder een officieel record neer te zetten. Dat het record er aan zit te komen is wel duidelijk, maar Tesla lijkt de lat hoger te willen leggen. Vooralsnog lijkt het er op dat Tesla afgelopen week heeft gebruikt om data te verzamelen.
Serieus testen
Het had er alle schijn van dat Tesla het bestaande record van de Porsche Taycan zou verpulveren. Toch heeft de fabrikant inmiddels alles weer ingepakt. In de testweek heeft de fabrikant getest met een rode en blauwe Model S. Beide auto’s zien er op het oog net wat anders uit in vergelijking met de huidige generatie Model S. Het lijkt er dan ook op dat juist deze modellen al de beschikking hebben over de nieuwe ‘Plaid Powertrain’ waar Tesla mee zal komen. Dankzij de derde elektromotor is de nieuwe Model S een stuk krachtiger en dus ook sneller.
Vooralsnog heeft Tesla de Nürburgring gebruikt om hun nieuwe aandrijflijn te testen. Daarnaast heeft de fabrikant de nodige data verzameld welke ze goed kunnen gebruiken om alles verder te finetunen. Naast de twee nieuwe auto’s heeft de fabrikant ook de Supercharger ingepakt die voor deze gelegenheid was ingevlogen.
Eerste tijden
Ondanks dat Tesla geen serieuze recordpoging heeft ondernomen zijn er wel wat tijden bekend. De Model S werd onder andere bestuurd door Thomas Mutsch. Deze coureur wist in de top 10 te finishen van de 24 uur van de Nürburgring. Mutsch wist de nieuwe Model S uiteindelijk over de finish te krijgen in een tijd van 7 minuten en 23 seconden. De tijd is echter nooit officieel geklokt en ‘slechts’ waargenomen door onafhankelijke partijen langs de baan. Deze onofficiële tijd is overigens wel een heel stuk sneller in vergelijking met de Taycan. Deze laatste liet uiteindelijk een tijd noteren van 7:42.
Volgens Tesla zit er echter meer in de Model S met verbeterde aandrijflijnen. In een tweet laat de fabrikant weten dat een tijd van rond de 7:05 zeker mogelijk moet zijn. In ditzelfde bericht laat Tesla ook weten dat ze volgende maand terugkeren naar het circuit. Dit doet sterk vermoeden dat volgende maand een officiële poging voor het record wordt ondernomen.
Ironie
Dat Tesla nu jaagt naar het record van de Porsche Taycan is inmiddels duidelijk. Het is uiteraard ook een mooie marketingstunt en aandacht heeft het zeker gekregen. Wat echter minder aandacht heeft gekregen is het feit dat de Model S op een ronde werd gezet door de Taycan. Om een nog onbekende reden viel de Model S stil waarna deze afgesleept moest worden. In het onderstaande Twitterbericht is te zien hoe, kort hierna, een Porsche Taycan de EV van Tesla inhaalt. Ironie ten top zullen wij dan zeggen.
Taycan literally lapping broken down Model S$tsla pic.twitter.com/eLX9WRQuSz
— La Mosca (@evdefender) September 19, 2019