De Italiaanse sportwagenfabrikant, onderdeel van Fiat Chrysler Automobiles (FCA), vertelde meer over haar innovatieplannen voor de toekomst. Ook Maserati gaat, conform het investeringsprogramma van FCA, flink investeren in elektrificatie en nieuwe modellen.
Meer nadruk op ‘made in Italy’
Maserati wil ook meer waarde hechten aan ‘made in Italy’. Dat geldt bijvoorbeeld voor Maserati’s hoofdvestiging in Modena. Daar komt onder meer een nieuwe spuiterij. In die spuiterij kunnen Maserati-kopers als ze willen aanwezig zijn bij het spuiten van hun eigen auto. Ook komt er in Modena een speciaal atelier voor klanten die op zoek zijn naar one-off exclusiviteit.
Autonoom rijden
Maserati heeft ook plannen voor het ontwikkelen van technologieën voor autonoom rijden. Deze vormen zelfs een belangrijk onderdeel van Maserati’s innovatieplan. Dat gaat behoorlijk ver. Niet alleen voor alle nieuwe Maserati’s maar ook alle vernieuwde versies van het huidige leveringsprogramma. Deze moeten allemaal uiteenlopende opties voor autonoom rijden krijgen. Als eerste stap krijgen ze de verbeterde Level 2 Highway Assist. Deze moet Level 3 ‘hands-off’ autonoom rijden mogelijk maken. Maserati’s kunnen met behulp van dit systeem automatisch van rijbaan wisselen. Ook kunnen ze, wanneer de bestuurder niet langer in staat is de auto zelf te besturen, de auto veilig naast de weg tot stilstand brengen.
Ambitieuze plannen
De Italiaanse fabrikant heeft diverse nieuwe en geëlektrificeerde modellen in de planning staan. Deze worden in de FCA-fabrieken in Modena, Cassino en Turijn gebouwd. De ambities van Maserati liegen er niet om. Niet alleen moeten nieuwe Maserati’s honderd procent ‘made in Italy’ worden. Ze moeten uiterst hoogwaardige hybride en elektrische aandrijfsystemen krijgen, passend bij het high-performance karakter waar Maserati haar reputatie mee heeft verworven. De Italiaanse autofabrikant wil dat haar volledig elektrische modellen “de traditionele, gewaardeerde rijdynamiek van het merk gaan combineren met de allernieuwste batterij-elektrische technologie.”
Elektrificatie: eerst de Ghibli
Volgend jaar moet er al worden gestart met de elektrificatie. Het eerste model dat wordt geëlektrificeerd is de Ghibli. Dit wordt de eerste Maserati met hybride-elektrische aandrijving.
Nieuwe modellen
Daarna is het de beurt aan een aantal compleet nieuwe modellen. Een hele serie zelfs. De eerste in die serie wordt een sportwagen. Deze wordt geproduceerd in de fabriek in Modena. De productielijn wordt daar al voorbereid op het assembleren van de elektrische aandrijflijn. Ook komt er een geheel nieuwe SUV. De wordt in Cassino gebouwd. Deze gaat volgens Maserati dankzij zijn innovatieve technologieën een belangrijke rol voor het merk spelen. Er wordt hiervoor een nieuwe productielijn gebouwd, welke waarschijnlijk in de eerste helft van volgend jaar in gebruik wordt genomen.
Nieuwe GranTurismo en GranCabrio
Twee andere succesnummers, de GranTurismo en GranCabrio, zullen compleet vernieuwd en geëlektrificeerd worden. Deze moeten samen met de nieuwe modellen het programma van Maserati, dat naast de Ghibli ook uit de Levante en Quattroporte bestaat, compleet maken. FCA gaat 800 miljoen investeren in de fabriek in Turijn, waar deze nieuwe modellen gebouwd zullen worden.