De FF91 van Faraday Future leek heel veelbelovend. Een echte Tesla-killer op het eerste gezicht, maar dan in een wat hoger prijssegment. Twee jaar geleden, op de Consumer Electronics Show 2017 in Las Vegas, trok de FF91 nog heel veel bekijks. Faraday Future claimde toen ook dat de FF91 sneller kon accelereren dan de Tesla Model S of alle andere EV’s. Dat zal nu, met het verschijnen van steeds snellere elektrische auto’s, misschien anders zijn maar het blijft een indrukwekkende prestatie.
Financieel debacle
Helaas ging het niet helemaal goed met het bedrijfje. De oprichter Jia Yueting is meer een visionair en niet zozeer een rasechte zakenman. Hij wist via een paar investeringsrondes een enorm startkapitaal te vergaren maar deze 800 miljoen dollar verdwenen in het putje. Maar Jia Yueting blijkt niet alleen een doorzetter te zijn maar ook van zijn fouten te leren. Hij is, evenals zijn bedrijfje Faraday Future, namelijk bezig met een comeback.
Voormalig BMW-topman ingehuurd
Voor het zakelijke gedeelte heeft hij een voormalig topman van BMW ingehuurd zodat hij zelf helemaal kan focussen op waar hij goed in is: zorgen dat de FF91 in productie gaat. De rechterhand van Jia Yueting is Carsten Breitfeld, een voormalig topman van BMW. Deze is aangesteld als nieuwe CEO. Er wordt ook nog gezocht naar een financiële expert. Op die manier is het bedrijf in zakelijk opzicht in bekwame handen.
De FF91 gaat in september 2020 in productie
De FF91 zou eigenlijk al in productie moeten zijn. Vanwege het financiële debacle is daar een flinke vertraging in gekomen. Maar gelukkig is het uitstel in dit geval geen afstel. Breitfeld en Yueting kondigen aan dat de kapitaalvereiste een stuk lager wordt. Het is hen gelukt om deze substantieel te verlagen. Farady Future verwacht dat er begin volgend jaar een financieringsronde zal worden gehouden om het benodigde kapitaal (zo’n 850 miljoen dollar) binnen te halen. Als dat lukt, dan gaat het eerste model van Farady Future waarschijnlijk volgend jaar in productie. De eerste serie kan waarschijnlijk in september worden geleverd. Dat zou een serie van enkele honderden eenheden moeten zijn. Gezien het feit dat de FF91 een behoorlijk kostbare auto is, hopen we dat Faraday Future zich hier niet op vergaloppeert.
Exclusieve elektrische SUV
De FF91 van Faraday Future wordt een exclusieve SUV. Met een prijskaartje van minimaal $ 200.000 krijgen kopers een uiterst luxe en geheel met de hand gebouwde SUV. De bedoeling is dat hij gaat concurreren met andere luxe elektrische SUV’s van bijvoorbeeld Bentley, Pinifarina, Maserati en Revero.