Soms is er een compleet nieuwe manier van denken nodig om de beste resultaten te bereiken. Tijdens de IAA New Mobility World in Frankfurt presenteerde het Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), het Duitse centrum voor lucht- en ruimtevaart, voor het eerst het prototype van de Urban Modular Vehicle (UMV).
Intelligente, elektrische stadsauto
Deze UVM is een intelligente, modulaire elektrische stadsauto en is het resultaat van een langdurig en uitgebreid onderzoek van het DLR op het gebied van geautomatiseerd en genetwerkt rijden, aandrijftechniek, voertuigontwerp en -structuur, energiebeheer en mechatronica. Op de stand van DLR werd ook uitgelegd hoe geautomatiseerd rijden getest kan worden met behulp van een hightech testinfrastructuur en hoe mobiliteitsgedrag snel en efficiënt kan worden geregistreerd met behulp van smartphones.
Opnieuw uitgevonden
De onderzoekers van DLR hebben de stadsauto van morgen volledig nieuw ontworpen. De eisen die aan een dergelijk voertuig worden gesteld zijn hoog en gevarieerd. Zo moet het elektrisch en autonoom rijdend zijn, voldoen aan hoge veiligheidsnormen, comfortabel en tegelijkertijd flexibel en kostenefficiënt zijn om te kunnen produceren.
Modulaire opbouw
Bij het concept van de UMV-concept draait alles om een modulaire opbouw. “Deze gaat hier veel verder gaat dan de platformbouwmethoden die nu in de autotechniek worden gebruikt”, zegt Marco Münster, DLR-wetenschapper en hoofd van het UMV-project. Alle acht verschillende varianten van de UMV zijn op een uniforme basis gebouwd: De lengte van de vloermodule kan worden aangepast en de voorste en achterste modules zijn uniform. Het midden van het voertuig is variabel en verandert afhankelijk van het beoogde gebruik.
UMV People-Mover 2+2 als een autonoom rijdende shuttle
Als eerste rijdende prototype hebben de onderzoekers de UMV People-Mover 2+2-variant geïmplementeerd. Dit voertuig biedt plaats aan vier personen en is bedoeld voor het uitvoeren een autonome pendeldienst in stedelijke gebieden, bijvoorbeeld in het kader van mobiliteitsdiensten op aanvraag. Hierbij roept de gebruiker het voertuig op via een app. Zodra het voertuig bij de gebruiker is aangekomen, kan deze het via een interface in het zijraam activeren zodat de schuifdeuren opengaan. Het interieur heeft een eenvoudig ontwerp. Er zijn twee centrale monitoren met informatie over reistijd, route en voertuigstatus. De UMV is in dit geval bedoeld voor ritten waarbij de rijtijd tussen de acht en twintig minuten ligt.
Straks helemaal autonoom
De Lidar- en radarsensoren en camera’s die nodig zijn voor de automatisering bevinden zich op het dak, in de voorbumper of in speciale panelen. Op dit moment is het prototype nog niet volledig autonoom maar wordt hij aangestuurd via een stuurknuppel. De wetenschappers willen eerst het concept en de gebruikerservaring onderzoeken. In een volgende fase zullen ook de sensortechnologie, hardware en software voor autonome rijmanoeuvres worden geïntegreerd.
Foto’s: © Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (licentie)