Voor volgend jaar staan de Olympische Spelen in Tokio op de agenda. Het is juist Toyota die van de gelegenheid gebruik wil maken om hun kennis omtrent autonoom rijden en volledig elektrisch rijden te delen. De Olympische Spelen zijn dan bij uitstek de uitstekende plek om dit te doen. Voor het eerst sinds lange tijd geeft Toyota meer informatie over hun e-Palette, een volledig elektrische en autonoom voertuig welke tijdens de Spelen in Tokio ingezet zal worden.
Enorm wagenpark
Tijdens de Olympische Spelen zullen er ruim 3700 voertuigen door Toyota aangeleverd worden. Ruim 90% van deze auto’s hebben een elektrische aandrijflijn. Van dit percentage zullen er uiteindelijk 500 voertuigen voorzien zijn van een brandstofcel. Er zullen 850 voertuigen volledig elektrisch gaan rondrijden. De overige voertuigen werken bijvoorbeeld als plug-in hybride. Het overgrote deel van dit enorme wagenpark is bedoeld voor het vervoer van personen. Hierbij zullen overigens ook reguliere modellen de revue passeren zoals de Prius. Het enorme wagenpark is echter ook voorzien van enkele nieuwkomers, zoals de e-Palette.
e-Palette
Tijdens de Consumer Electronics Show 2018 in Las Vegas mochten wij al eens kennis maken met deze creatie van Toyota. Volgens de fabrikant zullen er tijdens de Spelen 20 stuks ingezet worden. Deze zullen dan de atleten van A naar B vervoeren. Het unieke aan deze e-Palette is dat deze auto volledig autonoom (niveau 4) door het Olympisch Dorp kan rijden.
De e-Palette is 5,26 meter lang, 2,07 meter breed en maar liefst 2,76 meter hoog. Volgens Toyota kunnen hierdoor makkelijk 20 personen tegelijk vervoerd worden. Hierbij moet er wel opgemerkt worden dat er dus enkele personen dan moeten staan. De e-Palette is daarnaast voorbereid op de Paralympische Spelen. In deze auto kunnen vier rolstoelers vervoerd worden. Hier kunnen dan nog zeven andere personen bij komen zitten.
De e-Palette kan op een volle accu 150 kilometer rondrijden in het Olympische Dorp. De topsnelheid van deze auto ligt op 19 km/h.
Slimmigheden
Wanneer je naar de e-Palette kijkt zullen er direct enkele zaken opvallen. Zo is de auto zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde nagenoeg gelijk. Het zijn de lichten die de slimmigheid aan deze e-Palette aan de buitenzijde tonen. Als de kijkers een rondje vormen, is de auto operatief. Als bij stilstand slechts de bovenste helft van de cirkel brandt, geeft de e-Palette aan dat voetgangers of andere weggebruikers voorrang krijgen. Wanneer de auto wordt geladen is dit ook duidelijk zichtbaar. De onderste ring zal dan enkel branden waardoor je het gevoel krijgt dat de auto in slaap is en dus rust krijgt.
Concept-i
Als extra aanvulling op de e-Palette zal ook de Concept-i zijn intrede maken op de Olympische Spelen. Deze kan ook autonoom (niveau 4) door het Olympisch Dorp rijden. De Concept-i is wel een stuk kleiner in vergelijking met de e-Palette. Zo biedt de auto ruimte voor ‘slechts’ vier personen. Aan boord zijn diverse elektrische hulpmiddelen, waarmee onder andere mensen die slecht ter been of in een rolstoel zitten, makkelijk hun weg van A naar B kunnen vinden. Het lijkt er op dat Toyota van deze auto slechts dit enkele exemplaar zal inzetten.