Amper een maand na de onthulling van de Turbo- en Turbo S-varianten van de Taycan, heeft Porsche nu ook de Taycan 4S onthuld. Dit is de eerste betaalbaardere versie van de Taycan. Porsche heeft al aangekondigd dat het de Taycan-serie nog verder naar beneden toe uit wil breiden dus er zullen na de S4 nog meer varianten volgen. De nu aangekondigde Taycan 4S komt dan in het midden van de reeks uit en moet zijn kopers een auto een uitstekende prijs/prestatieverhouding bieden.
Minder vermogen
Zoals de naam al doet vermoeden drijft de 4S alle vier de wielen aan, net als de Taycan Turbo en de Turbo S. De 4S moet het alleen doen met iets kleinere motoren – één voor iedere as. Samen leveren deze altijd nog een respectabele 530 pk (in overboost-modus). Als je kiest voor de Performance Battery Plus-versie dan bedraagt het vermogen in overboost-modus maximaal 571 pk. Dit is ongeveer 100 pk minder dan de Turbo. Hoewel de 4S niet kan tippen aan de 2,8 seconden waarin de Turbo S naar de 100 km/uur sprint doet hij deze sprint altijd nog in een keurige 4 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/uur.
Grotere actieradius
Het voordeel van die minder sterke motoren is dat ze wat minder energie van het accupakket vragen. Daardoor heeft de standaard-uitvoering van de Porsche Taycan 4S een actieradius van ruim 400 kilometer terwijl de 4S Performance Battery Plus daar met met 465 kilometer nog een schepje bovenop doet. De genoemde afstanden zijn berekend conform de WLTP-cyclus. De normale Taycan 4S kan zijn 79,2 kWh accupakket opladen met 225 kW, de Performance Battery Plus heeft een accupakket van 93.4 kWh dat aan geschikte snelladers met 270 kW kan worden opgeladen.
Onderscheid
De Taycan 4S onderscheidt zich van zijn Turbo-tegenhangers door een aantal subtiele aanpassingen in het ontwerp. Typisch van die aanpassingen die de kenners meteen herkennen, ze variëren van nieuwe 19-inch Turbo S aero-wielen tot rode remklauwen en iets meer bodemvrijheid. Ook zijn de voor- en achterbumpers iets anders en ogen daardoor wat minder agressief. Voor heeft Porsche remklauwen met zes zuigers en 360 mm gemonteerd, achter moeten de remmen het doen met vier zuigers een remschijf van 358 mm. Ook deze Taycan heeft Porsche’s 4D Chassis Control en dezelfde adaptieve luchtvering als we op de Turbo en de Turbo S vinden.
Compleet
Het is een echte 4S en traditioneel erg compleet uitgevoerd. Zo heeft de Taycan 4S standaard Porsche Dynamic Light System Plus LED-koplampen, een 10,9-inch instrumentenpaneel, een gedeeltelijk lederen interieur en nog veel meer.
Veel goedkoper dan Taycan Turbo (S)
Het meest aantrekkelijke van de Taycan 4S is misschien wel de prijs. De normale Porsche Taycan 4S is verkrijgbaar vanaf 109.000 euro, de Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus moet 115.886 euro kosten. Dat is tienduizenden euro’s minder dan de Turbo en Turbo S waardoor hij qua prijs een stuk dichter in de buurt van de Tesla Model S komt. De orderboeken zijn sinds vandaag geopend, en de eerste leveringen worden in januari 2020 verwacht.