Het klinkt redelijk ongeloofwaardig, een elektrische auto die een actieradius heeft van 1.600 kilometer. En die je nooit moet opladen. Toch is het Amerikaanse bedrijf Aptera Motors ervan overtuigd dat het kan.
Niet helemaal nieuwe nieuwkomer
Aptera werd in 2005 al opgestart. Het nam zelfs aanbetalingen aan voor een hybride die ongeveer 0,8 liter per 100 kilometer nodig had. Helaas bleek alles toch minder rooskleurig dan verwacht en in 2011 werd het bedrijf failliet verklaard. Het werd opgekocht door Chinese investeerders en onder het label Jonway verscheen de Aptera op de Shangai Auto Show van 2013. Maar nu wordt er dus in Amerika – California om precies te zijen – gewerkt aan een nieuwe, elektrische zonnevariant.
Geen externe energiebron nodig
De Aptera is voorzien van zonnepanelen op zijn dak. Deze zijn zo ontworpen dat ze de auto kunnen voortbewegen zonder een externe energiebron te gebruiken. Bovendien kan je die energie ook inzetten voor andere zaken, wanneer je de auto niet gebruikt. Volgens Aptera is de vorm van de auto, een druppel, één van de hoofdredenen voor zijn prestaties. Daarnaast is hij gemaakt uit lichte materialen en heeft hij een efficiënt remsysteem. Mocht deze nieuwe ev jou bekend voorkomen, dan is dat overigens niet zo gek. Hij heeft namelijk ontzettend veel weg van de hybride variant van 2005.
Vanaf 2022 willen Aptera jaarlijks 10.000 auto’s maken. De prijs? Ergens tussen de 30.000 en 59.000 dollar. Binnenkort zou het al mogelijk zijn om een te reserveren.
Zonne-energie meest efficiënte keuze
Elektrische auto’s nemen een steeds groter aandeel op de markt. Slaagt men erin om zonne-energie direct te gebruiken om auto’s aan te drijven, dan worden ze nog een stuk efficiënter. Ook in Nederland werkt men hard aan een door zonne-energie aangedreven auto: de Lightyear One.
Over deze voertuigen zijn experts echter behoorlijk kritisch: het oppervlak van de auto’s zou te klein zijn om de beloofde prestaties te kunnen halen.