Als we praten over elektrische auto’s met bijvoorbeeld collega’s of vrienden op verjaardagen, dan worden vaak in één adem ook de woorden actieradius en prijs (of bijtelling) genoemd. We kunnen toch wel concluderen dat dit op dit moment dé twee belangrijkste criteria zijn bij de keuze voor een nieuwe elektrische auto.
Hoe groter, hoe duurder
Elektrische auto’s heb je tegenwoordig in verschillende groottes en prijzen. Over het algemeen kun je zeggen: hoe groter en zwaarder de elektrische auto, des te groter is het accupakket. En met een groter accupakket kun je verder rijden (grotere actieradius), maar stijgt de prijs van de auto ook. Dus prijs en actieradius zijn met elkaar verbonden.
De prijs van een elektrische auto is vanaf januari 2019 nog belangrijker geworden. Omdat de zakelijke rijder de grootste afnemer is van elektrische auto’s praat de leaserijder over bijtelling in plaats van over prijs. Vanaf januari 2019 is de bijtelling niet meer 4% over de gehele autoprijs, maar geldt die 4% slechts tot € 50.000,-. Voor elke euro daarboven vraagt de overheid 22% aan bijtelling. Voor een zo duidelijk mogelijk vergelijk hebben we niet de bijtellingsbedragen vergeleken, maar de fiscale waardes.
Cijfers vergelijken
Als de factoren prijs en actieradius nu gecombineerd worden, dan is er misschien wel een mooi overzicht te maken, hebben wij van LeaseAholic gedacht. De autoprijzen (fiscale waardes) en de actieradius van alle nu beschikbare elektrische auto’s hebben ze met elkaar vergeleken. Voor de goede orde, de actieradius is niet zomaar uit het fabrikantenboekje geplukt, maar deze komen van het objectieve EV-database.
Hyundai Kona Electric
Met een aanschafprijs van € 40.715,- en een ‘praktische’ actieradius van 400 km betaal je slechts € 102,- per kilometeractieradius en daarmee is de Hyundai Kona Electric de elektrische auto met de beste prijs/actieradius verhouding! Zijn Koreaanse broertje, de Kia e-Niro, bezet de tweede plaats met € 115,- per kilometer. De gedeelde derde plaats is er voor de Renault ZOE R90 en Tesla Model 3 Long Range met beide € 124,- per kilometer.
Wat verder opvalt
Er is best wel wat keuze qua elektrische auto’s, maar toch staan drie merken meerdere keren in deze Top 10. De Renault ZOE R90 staat dus op de derde plaats, maar de R110 staat er ook in en namelijk op de 6e plaats. De Nissan Leaf e+ staat op de zevende én op tiende plaats met de “gewone” Leaf. Tesla staat met de Model 3 zelfs drie keer in de Top 10. De Tesla Model 3 Long Range staat op een gedeeld derde plaats, de Model 3 Performance en Standard Range Plus staan op een gedeelde achtste plek.
Cijfergeneuzel
Als er gekeken wordt naar de gemiddelde actieradius van ALLE in de database bekende elektrische auto’s, dan is dat 284 kilometer. Van deze Top 10 is de gemiddelde range 346 kilometer. De gemiddelde prijs van een elektrische auto ligt net iets boven de € 50.000,- (€ 50.208,-). Van deze tien modellen is dat € 44.792,-. Voor alle elektrische auto’s is de gemiddelde afgeronde kilometerprijs € 188,- en voor deze tien winnaars is dat gemiddeld € 133,- . Hieruit kunnen we concluderen dat er nog veel (te) dure elektrische auto’s rondrijden… qua prijs/actieradius verhouding althans.