Momenteel staat Lexus enorm bekend om zijn hybride aandrijflijnen. Zo werd recentelijk nog bericht over de vernieuwde RX 450h. Een volledig elektrische auto ontbreekt vooralsnog in het leveringsprogramma. Vandaag heeft de fabrikant echter de LF-30 Electrified Concept getoond. Het concept toont goed aan welke plannen Lexus heeft op het gebied van elektrische auto’s.
Lexus LF-30
Het is onwaarschijnlijk dat de naam LF-30 daadwerkelijk gebruikt zal worden voor het productiemodel. Sinds enkele jaren gebruikt de fabrikant de letters LF voor hun studiemodellen. Hier staan de letters voor Lexus Future. Desondanks geeft de autofabrikant ons wel een goed inzicht hoe zij de toekomst van hun eigen elektrische auto ziet. Het conceptmodel laat dan vooral zien in welk design de elektrische auto’s gehuld kunnen worden.
Het is ook direct duidelijk dat de LF-30 nog ver verwijderd is van een werkelijke productie. Desondanks zien wij wel elementen van de bestaande generatie Lexus-modellen terug. Dit zien wij bijvoorbeeld goed terug in de grille. Ondanks de moderne interpretatie zien wij nog steeds wel de befaamde Spindle Grille terug. De welbekende scherpe lijnen lijken nog steeds een mooi kenmerk te zijn. Dit scherpe lijnenspel zie je overal terug in het getoonde conceptmodel.
Luxe
Zoals je van Lexus mag verwachten is ook de LF-30 weer van de nodige luxe voorzien. Zo beschikt het conceptmodel over een tweetal enorme vleugeldeuren waardoor de instap een stuk eenvoudiger wordt. Uiteindelijk biedt de LF-30 ruimte aan vier inzittende. Deze kunnen zich compleet anoniem door het verkeer banen dankzij de instelbare helderheid van de ruiten. De passagiers kunnen achterin daarnaast nog eens rekenen op massagestoelen. De LF-30 is ook nog eens slim en herkent wie er aan boord zijn. Hierdoor kan de auto bepaalde instellingen direct goed zetten. Denk hierbij aan de airco of de stand van de stoelen.
Afmetingen
De LF-30 Electrified Concept is bijna 2 meter breed en ruim 1,6 meter hoog. De lengte van het conceptmodel is 5,09 meter. Vooral de wielbasis doet de nodige stof opwaaien. Zo is de wielbasis van de LF-30 21 centimer langer in vergelijking met de Jaguar i-Pace. In vergelijking met een luxueuze Mercedes-Benz S-klasse komt het conceptmodel net enkele centimeters tekort. Deze vergelijking geeft echter wel goed aan hoe groot de elektrische auto werkelijk is. Of Lexus daadwerkelijk deze afmetingen blijft handhaven blijft nog de vraag.
Technisch
Onder het mooie koetswerk schuilt natuurlijk een hoop technisch vernuft. De LF-30 heeft momenteel op elk wiel een elektromotor. Bij elkaar opgeteld leveren deze elektromotoren een vermogen van 544 pk. Lexus heeft de LF-30 voorzien van een accucapaciteit van 110 kWh. Volgens de WLTP normen moet de conceptauto hiermee een afstand kunnen overbruggen van 500 kilometer. Wanneer je de vier elektromotoren echter goed de sporen wil geven zal deze actieradius aardig slinken. Je bent dan wel in 3,8 seconden naar de 100 km/h. Als je dan nog wat Duitse autosnelweg over hebt kun je de LF-30 doortrappen naar maximaal 200 km/h.
Overigens wordt er wel spaarzaam omgegaan met de accu’s dankzij Lexus Advanced Posture Control. Deze software kijkt wat er werkelijk aan vermogen nodig is. Hierdoor kan het systeem er voor kiezen om enkel de achterwielen aan te drijven of om alle vier zijn wielen van kracht te voorzien. Dit systeem is inmiddels volwassen genoeg om daadwerkelijk in productie te nemen. Deze techniek zullen wij dus zeker terugzien bij de productiemodellen.
Wanneer komt de EV?
Wanneer de LF-30 in een serieuze productievorm gepresenteerd zal worden blijft nog een groot vraagteken. De beursintroductie staat nu in het teken van elektrificatie. Het merk wil met dit debuut duidelijk kenbaar maken dat ze bezig zijn met een elektrische auto. Het is duidelijk dat Lexus hierin al ver gevorderd is, maar de LF-30 is nog wel ver van de productiebanden verwijderd.
We hoeven echter niet te treuren. Volgens Lexus komt er in november al een elektrische auto op de markt. Deze wordt toegevoegd aan het bestaande leveringsgamma. Vooralsnog is het niet duidelijk welk model dit nu werkelijk is, maar alle vingers wijzen momenteel naar de UX. Zo werd er eind vorig jaar al de naam ‘UX300e’ geregistreerd als handelsmerk. Wij houden deze vorderingen uiteraard goed in de gaten.