De Nissan Leaf is inmiddels een oudgediende op de Nederlandse markt als het gaat om elektrische auto’s. Eerder berichtte Nissan dat ze bezig waren met een sterkere en snellere Leaf. Wij hebben toen ook kennis mogen maken met de Leaf Nismo, maar deze is uiteindelijk niet veel krachtiger in vergelijking met de huidige model. Nissan test momenteel echter met een aangepaste Leaf E+ die wel beduidend krachtiger is. Het totale vermogen van deze Leaf komt uit op 309 pk.
Aangepaste Leaf E+
Nissan test momenteel uitvoerig met een aangepaste Leaf E+. Dit model beschikt over een elektromotor op zowel de vooras als de achteras. Hierdoor beschikt het model over vierwielaandrijving. Het is juist ook deze Leaf E+ die nu is aangepast voor vierwielbesturing. Nissan wil in de toekomst gebruik maken van deze techniek om meer balans te creëren bij het accelereren. Het testexemplaar van deze Leaf E+ beschikt, zoals eerder gezegd, over een systeemvermogen van 309 pk. De bestaande Leaf is nu beschikbaar met een elektromotor van 147 of 215 pk. De vernieuwde aandrijflijn wordt dus een heel stuk krachtiger.
Op het oog lijkt er verder niets gewijzigd te zijn aan de auto, maar schijn bedriegt. De nieuwe Leaf E+ is 42 mm breder en komt uit op 1,83 meter. Hierdoor is er ook meer plek voor de montage van bredere sloffen. Het vernieuwde model is slechts 1 centimeter geslonken tot 4,48 meter. De wielbasis is echter hetzelfde gebleven.
Achteras
Er is veel aandacht besteed aan de achteras van deze Leaf E+. Het toepassen van de elektromotor op deze as heeft enkele andere voordelen. Zo test Nissan momenteel ook met regeneratieve remwerking op deze achteras. Uiteindelijk moet deze techniek de veel krachtigere Nissan tijdens het remmen of bochtenwerk meer in balans brengen. Het is en blijft uiteraard ontwikkeling. Het is daarom nog niet zeker of de tweede elektromotor ook een blijvertje is op de achteras. Net zo min is het bekend of de vierwielbesturing op de auto blijft zitten. Op papier moeten de ontwikkelingen echter wel voor een positief resultaat zorgen. Uit het echte testwerk zal nu moeten blijken of de aanpassingen, vooral op de achteras, werkelijk hun vruchten afwerpen.
Beschikbaarheid
Het is vooralsnog onbekend of Nissan werkelijk intenties heeft om de Leaf E+ met deze configuratie op de markt te brengen. Zo is het niet bekend of er een groter accupakket beschikbaar komt of wat de actieradius is. Wellicht kunnen wij nog een speciale editie verwachten van deze zeer krachtige Leaf E+, maar deze kans is zeer klein. Het project is door de fabrikant opgezet om te laten zien waar de fabrikant momenteel mee bezig is.
Nissan benadrukt dat de technieken in de nabije toekomst in hun volgende generatie elektrische auto’s toegepast zullen worden. Je kunt gerust stellen dat dit een zeer politiek correct antwoord is. Deze specifieke Leaf E+ zal vermoedelijk dan ook weer spoedig in een stoffige kelder van Nissan worden weggestopt.