Een fluisterstille cabine komt een stap dichterbij. Hyundai lanceert namelijk de eerste ‘Road Noise Active Noise Control’-technologie (RANC). Hiermee worden geluiden die van buiten komen aanzienlijk gereduceerd.
Hoe werkt het?
RANC-technologie borduurt verder op de huidige ANC-technologie van Hyundai. Bij ANC maakt men gebruik van speciale software. Deze analyseert geluiden in de cabine, waarna er ‘tegengestelde’ geluidsgolven worden uitgezonden die ongewenste geluiden neutraliseren. ANC-technologie is beperkt op het gebied van geluidsmeting. Daarom werkt het alleen bij een constante ruis en bij voorspelbaar optreden van geluid. Om die reden gebruikt men ANC voornamelijk om motorgeluid te verminderen.
Grote verbetering
RANC-technologie zorgt voor een grote verbetering en aanzienlijk minder geluid in de cabine. De voornaamste reden, is dat het nieuwe systeem allerlei soorten rij- en rolgeluiden real-time kan analyseren. Het systeem heeft slechts 0,002 seconden nodig om een geluid te analyseren en een tegengeluid uit te zenden. Het duurt 0,009 seconden voordat een geluid van de motor of weg hoorbaar is voor een persoon die in de auto zit.
Het tegengeluid wordt geproduceerd door een Digital Signal Processor (DSP). Die wordt aangestuurd door een microfoon, welke constant de geluidsonderdrukking bewaakt. Ook kan de RANC-technologie de geluidsonderdrukking bij de bestuurdersstoel, passagiersstoel en achterbank afzonderlijk van elkaar regelen.
Lichtere oplossing
Uitgebreide tests laten zien dat de RANC-technologie van Hyundai ervoor zorgt dat het geluidsniveau daalt met 3 dB. Hierdoor wordt het ongeveer de helft in vergelijking met een auto zonder RANC. Een bijkomend voordeel, is dat er dan minder geluidsisolerende materialen moeten worden toegepast. Huidige geluidsreducerende oplossingen, zoals dynamische dempers en isolatiemateriaal, hebben als nadeel dat ze voor extra gewicht zorgen. Daarnaast blokkeren ze infrageluid niet volledig. RANC-technologie bestaat uit veel lichtere onderdelen en bovendien elimineert het infrageluid wel.
Klaarstomen voor massaproductie
Ondertussen is Hyundai reeds zes jaar bezig met het perfectioneren van de RANC-technologie en deze klaar te stomen voor massaproductie. Hyundai werkte hiervoor onder andere samen met het Korea Advanced Institute of Science and Technology, ARE, BurnYoung en WeAcom. Voor de massaproductie werken ze samen met wereldwijd in-car audiospecialist Harman. Zo willen ze hun concurrentiepositie verder versterken. De patentaanvraag voor de locatie van de belangrijkste technologie van RANC, de sensoren en de signaalselectiemethode, werd voltooid in de Verenigde Staten en Zuid-Korea.
Stilte wordt belangrijker
Nu verbrandingsmotoren steeds vaker vervangen worden door een elektrische aandrijving, stijgt het belang van stilte in voertuigen. Het geluid dat in de cabine doordringt komt vooral van de aandrijflijn, windgeruis en weggeluiden. De RANC-technologie van Hyundai speelt een erg grote rol in het creëren van fluisterstille cabines in toekomstige auto’s.