Na lang wachten en veel spionagefoto’s later heeft Audi dan eindelijk de E-tron Sportback gepresenteerd. Het is de tweede carrosserievariant binnen het leveringsprogramma van E-tron. Naast het wijzigen van de vormgeving is er onderhuids ook het nodige gewijzigd. Hierdoor is de nieuwe E-tron Sportback weer een unieke elektrische auto op zich.
E-tron Sportback ontwerp
Wanneer je goed kijkt naar deze nieuwe telg kun je er twee dingen over zeggen. Je kunt hem wellicht vergelijken met de bestaande E-tron. Wanneer wij dat doen is deze Sportback, zoals de naam het al zegt, de sportieve versie hiervan. Hij is dan ook een stuk lager. Wij kunnen daarnaast de vergelijking maken met de A7 Sportback. Het is dan juist dit laatst genoemde model waar de inspiratie vanuit Audi kwam om de E-tron Sportback te ontwerpen. Kort samengevat hebben wij dus gewoon een E-tron met de daklijn van de A7 Sportback.
Uiteraard is het lijnenspel prachtig om te zien, maar dit lijnenspel kent wel weer een nadeel. Zo is de bagageruimte iets gekrompen naar 615 liter. Achterin is de hoofdruimte ook 2 cm lager geworden vanwege het lijnenspel. Desondanks is het nog steeds prima vertoeven achterin en kunnen wij goed leven met wat minder bagageruimte.
Hogere actieradius
Dankzij het slanke ontwerp heeft de E-tron Sportback nog een ander groot voordeel. De luchtweerstand op dit model ligt een stuk lager. Volgens berekeningen wordt hier een voordeel van 10 kilometer extra actieradius mee behaalt. Onderhuids zijn er verder nog wat verbeteringen aangebracht. Het nieuwe model leent zich natuurlijk perfect om de nieuwste innovaties toe te passen. Zo is dit model voorzien van een enkele efficiënte waterpomp in plaats van twee exemplaren op de bestaande E-tron.
De actieradius wordt daarnaast nog eens vergroot door enkele andere handige snufjes. Bij het uitrollen van de auto wordt de vooras volledig ontkoppeld. Daarnaast zijn de remmen geoptimaliseerd waardoor regeneratief remmen een groter aandeel voor zijn rekening neemt. Volgens de nieuwste WLTP berekeningen moet de 55 Quattro uiteindelijk een actieradius hebben van 446 kilometer. Dat is toch een forse winst ten opzichte van de bestaande E-tron.
Overigens is er ook goed nieuws te melden over de bestaande E-tron. Deze eerder genoemde technische verbeteringen zullen uiteindelijk ook hun weg vinden in deze E-tron. De technische verbeteringen zullen in de zomer van 2020 doorgevoerd worden. Aan het ontwerp zal verder niets wijzigen. Wat wel wijzigt is de actieradius. Met de nieuwe technieken zal de E-tron een actieradius kunnen behalen van 438 kilometer.
Modellen
De E-tron Sportback zal er in twee modellen komen. Wij hebben het dan over de 50 Quattro en de 55 Quattro. Onderling zitten er uiteraard verschillen in de kracht en het accupakket. Zo leveren de twee elektromotoren op de 50 Quattro maximaal 230 kW en kan er een sprint naar 100 km/h in 6,8 seconden voltooid zijn. Dit model beschikt over een accucapaciteit van 64,7 kWh waardoor er 347 kilometer volledig elektrische gereden kan worden alvorens er opgeladen moet worden. Met een 120 kW lader kun je dit model in een half uur weer tot 80% opgeladen hebben.
Zoals je mag verwachten biedt de 55 Quattro hogere prestaties. Zo leveren het tweetal elektromotoren een totaalvermogen van 265 kW. Deze worden gevoed door een 86,5 kWh accupakket. Hierdoor wordt de actieradius uiteindelijk 446 kilometer. De 55 Quattro is wel weer een stukje zwaarder, mede dankzij het grotere accupakket. In andere cijfers zijn de verschillen dan ook kleiner. Een sprint naar 100 km/h doet de 55 Quattro in 6,6 seconden. Overigens kan het wel sneller wanneer je dit model in de ‘S’ stand zet. Dan kan de sprint in 5,7 seconden al gedaan zijn.
Nieuwe koplampen
Met de lancering van deze nieuwe E-tron Sportback was het voor Audi ook een mooie gelegenheid om hun nieuwe koplampunits toe te lichten. Deze units zullen hun intrede maken op dit model. Feitelijk komt het er op neer dat de matrix lampen over talloze microchips zullen beschikken. Hierdoor kunnen lichtbundels beter geconcentreerd worden, maar kunnen de lampen ook als rijhulp dienen. Zo zijn de matrix lampen in staat om bijvoorbeeld voetgangers in het donker extra te belichten om zo de bestuurder te attenderen op mogelijk gevaar. De lampen kunnen daarnaast een weghelft alvast belichten wanneer er aanstalten wordt gemaakt om van rijbaan te wisselen. De lampen moeten uiteindelijk ook samenwerken met het navigatiesysteem. In combinatie met het navigatiesysteem kunnen er zelfs pijlen worden geprojecteerd op de weg.
Het is onbekend of deze nieuwe techniek werkelijk toegepast mag worden. Wij kunnen ons voorstellen dat bepaalde elementen helaas niet op de Nederlandse wegen gebruikt mogen worden. Denk hierbij aan de projectie van pijlen op de weg. De matrix lampen zullen enkele maanden na de lancering van de E-tron Sportback hun intrede maken. Deze zullen dan ongetwijfeld ook op andere modellen van Audi ingezet worden.
Beschikbaarheid
De nieuwe 55 Quattro zal in de lente van 2020 beschikbaar komen. Audi heeft aangegeven dat de productie echter al begin 2020 opgestart zal worden. Opmerkelijk genoeg zal de 50 Quattro iets later worden toegevoegd aan de prijslijst. Het is goed mogelijk dat deze pas na de zomer zijn intrede zal maken. We zullen dus nog even moeten wachten alvorens dit model bij de dealers zal staan. Over prijzen is helaas nog niets bekend.