De kans is groot dat een auto opladen zonder dat hierbij een oplaadpas nodig is binnenkort heel gemakkelijk wordt. Contactloos betalen bij oplaadpunten lijkt op korte termijn snel terrein te gaan winnen. Zeker ook nu de grote spelers op dit vlak zich er meer en meer mee gaan bemoeien.
Grote partijen
De eerste aanbieders van oplaadddiensten hebben contactloos betalen met bijvoorbeeld Visa of Mastercard al mogelijk gemaakt. Het voordeel is natuurlijk dat het veel gemakkelijker en sneller mogelijk wordt om de energie die nodig is om de accu op te laden, of de energie die gebruikt is om de accu te laden af te rekenen. Daardoor is er minder tijd nodig. Bovendien is er veel directere een beeld te krijgen van wat de kosten van opladen eigenlijk precies zijn. Of de inkomsten, wanneer vanuit de energieleveranciers wordt gekeken.
Nieuwe betaaldiensten
Ook nieuwe spelers op het gebied van het betaalverkeer volgen de ontwikkelingen met veel belangstelling. Contactloos betalen is bij uitstek geschikt voor veel digitale diensten van grote spelers zoals Google en Apple. Juist ook omdat deze partijen op het gebied van elektrisch rijden bezig zijn zou het hen goed uitkomen als ook het eigen betaalsysteem hierin geïntegreerd kan worden. Dit is een belangrijke reden waarom deze bedrijven zich dan ook graag met de ontwikkeling bezig blijven houden.
Snelle groei
De groei van contactloos betalen bij oplaadpunten kan weleens heel snel gaan. De techniek is inmiddels al geïmplementeerd en recentelijk werd veel aangekondigd op het gebied van groei. Denk aan het netwerk van Tesla, dat van BP, dat van Shell en de plannen van een aantal gezamenlijke autofabrikanten. Wanneer zij de draadloze techniek zouden omarmen, zou binnen twee tot drie jaar het afrekenen op deze manier weleens heel gebruikelijk kunnen gaan worden. Dit zou ook met zich mee kunnen brengen dat meer mensen elektrisch willen gaan rijden. De drempel wordt immers lager dan.