Recentelijk hebben wij kennis mogen maken met de Porsche Taycan. Het is de eerste volledig elektrische Porsche. De sportwagenfabrikant heeft dus inmiddels wel ervaring met elektrische aandrijving. Dit beweegt Porsche echter nog niet om hun bestaande 911 geschikt te maken voor elektrische aandrijving. Volgens eigen zeggen zullen ze hier ook zeker geen haastwerk van maken.
Omschakeling Porsche
Porsche is absoluut een voorloper in elektrische sportauto’s. Het is een van de eerste fabrikanten die een sportauto op volledig elektrische aandrijving op de markt heeft gezet. Wij kennen dit model inmiddels onder de naam Taycan. Met veel bombarie wist Porsche ons te interesseren en te boeien. Van buiten ziet de Taycan er immers gewoon uit als een echte Porsche. Enkel onderhuids is alles nieuw en is er geen motorblok meer te vinden.
De Taycan is slechts de eerste stap in de goede richting. In 2025 wil Porsche de helft van al hun modellen omgeschakeld hebben naar elektrisch. Dit betekent niet dat de helft van alle Porsche’s dan volledig elektrisch zijn. Ook de PHEV’s worden meegerekend in deze doelstelling. Tot aan 2025 zal echter de Porsche 911 nog in zijn originele staat blijven bestaan. De autofabrikant laat zelfs weten dat dit icoon mogelijk het laatste model zal worden die de omschakeling naar elektrisch zal maken.
Moeilijke beslissing
Porsche merkt dat het nu precies in een overgangsfase goed moet schakelen. Porsche blijft echter een luxe-merk en hier moeten moeilijke beslissingen gemaakt worden om bestaande klandizie te kunnen behouden. Zo verwachten kopers van een Porsche dat deze ook duurzaam is, aldus Klaus Zellmer, president en CEO van Porsche Noord-Amerika.
De moeilijke beslissingen dragen ook een steentje bij aan een moeizame overgang naar elektrisch. Wanneer Porsche niet snel schakelt vist het mogelijk achter het net. De fabrikant moet dus wel blijven innoveren om mee te kunnen doen. Toch is de Porsche 911 wel een echt hoofdpijndossier aan het worden. Inmiddels heeft de mogelijke elektrificatie van de Porsche 911 voor nogal wat ophef gezorgd. Toch laat de CEO wel weten dat ook de Porsche 911 hier uiteindelijk aan zal moeten geloven. Wanneer de 911 echter aan de stekker zal gaan liet Zellmer nog niet los.
Range anxiety
Sinds de komst van de elektrische auto kennen wij een nieuw fenomeen. Wij noemen het inmiddels ‘range anxiety‘ en dat is de angst om niet genoeg bereik te hebben met een elektrische auto. Deze angst zal een gemiddelde koper van een Porsche niet snel hebben. Uit recent onderzoek is gebleken dat de gemiddelde Porsche-eigenaar een tweede of zelfs derde auto op de oprit heeft staan. Hierdoor is er altijd een auto beschikbaar die mogelijk meer kilometers kan maken.
Aangezien een elektrische auto steeds meer het straatbeeld zal bepalen moet Porsche nog flink blijven investeren in deze techniek. De ontwikkeling van accupakketten zal nog steeds onverminderd doorgaan. Wellicht geldt bij een Porsche de term ‘range anxiety‘ niet zozeer. Het neemt niet weg dat ook Porsche elektrische sportauto’s wil ontwikkelen die net zover kunnen gaan als een gemiddelde andere auto. Deze gedachtegang zal ongetwijfeld in de gestekkerde Porsche 911 geïmplementeerd worden. De fabrikant wil immers het iconische en beeldbepalende model wederom als topmodel neer kunnen zetten wanneer er accu’s aan boord zitten.