Het rijbereik van een elektrische auto blijft een aspect waar veel mensen zich zorgen maken. Veel mensen zijn bang dat het rijbereik van een EV onvoldoende is. Daar is een mooie Engelse term voor: “range anxiety”. Uit een onderzoek van het Duitse energiebedrijf E.ON blijkt dat we eigenlijk niet bang hoeven te zijn dat we met een lege accu komen te staan. Het onderzoek, dat werd gehouden onder 2000 Duitse respondenten, wees uit dat de actieradius van de meeste elektrische auto’s voor de meeste Duitsers meer dan voldoende is. Bovendien bleek dat ze een veel hogere actieradius nodig denken te hebben dan daadwerkelijk nodig is.
Mensen willen grotere actieradius dan ze nodig hebben
Het Duitse marktonderzoeksbureau Statista ondervroeg in opdracht van E.ON ruim dan 2.000 mensen tussen 18 en 69 jaar met een rijbewijs. Het doel van het onderzoek was om uit te vinden welke actieradius men nu precies nodig had. Uit het onderzoek bleek dat de respondenten in de praktijk helemaal niet zo’n groot rijbereik nodig hadden als ze aanvankelijk dachten. De actieradius van de meeste elektrische auto’s blijkt meer dan voldoende voor de meeste respondenten te zijn.
Benodigde actieradius is veel minder dan mensen denken nodig te hebben
Volgens de onderzoeksresultaten rijden mensen dagelijks meestal helemaal niet zo veel. Meer dan 70 procent van de respondenten rijdt gemiddeld minder dan 50 kilometer per dag. Zo’n 17 procent reed iets meer, tussen de 50 en 100 kilometer per dag.
Actieradius van EV’s blijkt doorgaans meer dan voldoende te zijn
Jonas Prudlo, bij E.ON verantwoordelijk voor energieoplossingen, licht toe: “Dit zijn afstanden die veel van de huidige elektrische automodellen al kunnen afleggen met een enkele lading. Voor de meerderheid van de respondenten is het aanbod van elektrische auto’s dus voldoende voor de dagelijkse verplaatsingen. Uit het onderzoek bleek echter ook dat de Duitse eisen die aan een elektrische auto worden gesteld aanzienlijk hoger zijn dan hun dagelijkse rijquota.”
Hooguit 100 kilometer per dag rijden maar een actieradius van 500 kilometer vragen
De meeste van de ondervraagde automobilisten leggen dus niet meer dan 50 kilometer per dag af. Maar toch vindt zo’n 20 procent van de automobilisten dat een elektrische auto een actieradius tussen de 450 en 500 kilometer moet hebben. Nog iets meer, namelijk 21 procent, vindt zelfs dat een EV een bereik van meer dan 500 kilometer moet hebben. De meeste elektrische auto’s die zo’n actieradius hebben, zijn meestal alleen in het hogere prijssegment te vinden.
Gewenste laadtijd
Ook is er gekeken hoe wat de respondenten vonden van de laadtijd bij de snelladers. Hieruit bleek dat 29 procent een laadtijd van 30 minuten tot maximaal een uur acceptabel vindt. Zo’n 37 procent van de deelnemers ziet liever een laadtijd van tien tot maximaal dertig minuten acceptabel. Een klein deel van de respondenten, namelijk 16 procent, wenst een laadtijd van vijf tot tien minuten. Dat is natuurlijk een toekomstdroom. Veel moderne EV’s kunnen in een half uur een heel respectabel aantal kilometers laden, sommige zelfs tot 80% van de acculading.