Ongeveer twee weken geleden lieten wij jullie kennis maken met de Karma SC2 Concept. Op het eerste oog was het studiemodel al erg volwassen. De naam gaf echter duidelijk aan dat het nog om een concept ging. Karma heeft echter zijn plannen gewijzigd en zoekt nu 100 kopers voor de machtige SC2 Concept. Dat het model in productie gezet wordt is natuurlijk goed nieuws, maar het vinden van kopers wordt wellicht lastiger.
100 kopers vinden
Als je wereldwijd gaat kijken moet het geen grote uitdaging zijn om 100 kopers te vinden voor de nieuwe SC2 Concept. Toch is er wel een drempel waar menigeen mogelijk zal afhaken. De verwachte prijs van dit model ligt op ongeveer een half miljoen dollar. Eerlijk is eerlijk, je hebt dan wel een oogstrelende EV in bezit. Om deze kopers te vinden wordt de druk bij het verkooporgaan van Karma Automotive opgevoerd. Het is deze tak binnen de fabrikant die de potentiële klanten moet overhalen om de SC2 Concept te kopen.
Om het wat makkelijk te maken voor de verkopers komt de SC2 wel met enkele indrukwekkende zaken. De auto beschikt over elektromotoren op de voor- en achteras. Die leveren 1.100 pk met vrijwel onbeperkt koppel. Het sprintje van 0-60 mph doet de SC2 in 1,9 seconden. Volgens eigen berekeningen behaalt de SC2 een actieradius van zo’n 560 kilometer.
Tijdlimiet voor de SC2?
Rondom het verkoopsucces van de SC2 hangt wel het nodige af. Al eerder mochten wij ook kennis maken met de SC1. Dit laatste model betreft een open variant van deze SC2. De open roadster is voorlopig nog als concept gebleven, maar het is inmiddels duidelijk dat de SC1 mogelijk in gelimiteerde oplage beschikbaar komt wanneer de SC2 een succes blijkt. Vooralsnog is het niet duidelijk of er een tijdslimiet op de pre-orders zit. Volgens Karma zijn er inmiddels al enkele orders in de boeken geschreven. Dat is dus goed nieuws.
Productie
Karma heeft grootse plannen met hun toekomstige modellen. De SC2 (wat staat voor Southern California 2) is opgebouwd op basis van een nieuw ontwikkeld platform. Toekomstige modellen zullen grotendeels dit platform delen. Voorheen werkte de productiebanden echter nog volgens het oude principe. Hierbij was de focus gelegd op de elektro-aandrijving met een range-extender. Volgens Karma is de productie inmiddels zo ingericht dat het moeiteloos een tweetal platformen door elkaar kan produceren. Deze vernieuwde inrichting is tevens gebaseerd op grotere volumes. De SC2 zal zeker niet vallen onder een groot volume, maar mogelijk rolt deze wel over de vernieuwde productielijn heen.
Het is juist dit vernieuwde platform en de nieuwe fabriek waar Karma de aandacht mee willen trekken. Karma wil graag samenwerkingen aangaan met andere fabrikanten. Zo kan Karma de productie op zich nemen voor andere autofabrikanten. Daarnaast wil het graag zijn platform delen met concollega’s zodat het elders ingezet kan worden. De focus op enkel de productie van auto’s is zeer zeker niet aan de orde bij Karma.