De voormalige fabriek van General Motors in Lordstown, Ohio, stond in het centrum van de publiciteit toen president Trump tegen de voorgenomen sluiting protesteerde. De Lordstown Factory heeft nu een nieuwe eigenaar dat heel toepasselijk Lordstown Motors heet. Dit bedrijf is van plan om een elektrische pick-up te gaan bouwen. Alleen de aankondiging hiervan deed het bedrijf precies op de dag van de onthulling van de Tesla Cybertruck. Het nieuws werd dus ondergesneeuwd door berichten over kapotte ramen en dergelijke.
Startup
Lordstown Motors heeft zich voorgenomen om ongeveer dezelfde weg te bewandelen als Rivian Motors. Ook deze startup begon bescheiden en zorgde eerst voor een goede basis. Uiteraard heeft Rivian wel het geluk gehad dat het een mega-order van investeerder Amazon kreeg. In ieder geval is Lordstoen Motors van plan om uiteindelijk een groot aantal elektrische pick-ups te bouwen en zo weer honderden en misschien zelfs wel duizenden mensen aan het werk te helpen.
Lordstown Motors
Lordstown Motors is een nieuw bedrijf dat is opgericht door Steve Burns, de oprichter en voormalig CEO van Workhorse, de voormalige CEO van Workhorse. Dit bedrijf heeft moeite met de lancering van een elektrisch voertuig. Workhorse verkocht in het verleden elektrische bestelwagens. Het bedrijf is in de running voor het contract voor de bouw van de volgende generatie voertuigen voor de Amerikaanse posterijen. Alleen is het bedrijf de laatste tijd in ernstige financiële moeilijkheden geraakt. Het heeft dit jaar bijna 38 miljoen dollar verloren en heeft het afgelopen kwartaal maar iets meer dan vier miljoen dollar aan omzet gegenereerd. Workhorse verkocht overigens pas nog een snelgroeiend dronebedrijfje voor vier miljoen dollar en heeft ongeveer negen miljoen dollar in de kas. Als Workhorse geen lening van 35 miljoen dollar van het hedgefonds Marathon Asset Management had gekregen, had het nu niet meer bestaan.
Maar liefst 6000 reserveringen
Workhorse bezit 10 procent van de aandelen van Lordstown Motors. Ook heeft het oude bedrijf van Burns het intellectuele eigendom van de W-15 elektrische pick-up die Lordstown Motors moet gaan bouwen. Ook brengt Workhorse maar liefst de 6000 reserveringen, die het voor de pick-up had verzameld, over naar de nieuwe startup. Burns wil elektrische pick-ups bouwen voor “zakelijke en overheidsklanten”, aldus The Wall Street Journal. De naam van het eerste model van Lordstown Motors is al bekend: Endurance. Burns zegt dat hij binnen ongeveer een jaar met de productie wil beginnen. Maar hij heeft daarvoor wel minstens 300 miljoen dollar nodig.
Capaciteit 500.000 voertuigen per jaar
Hij zei ook hij van plan is om uiteindelijk de volledige capaciteit van het ruim 550.000 m² grote complex optimaal te benutten. Burns schat in dat er in de fabriek van Lordstown ongeveer 500.000 voertuigen per jaar kunnen worden gebouwd. Dat is twee keer zoveel als General Motors er in de hoogtijdagen maakte.
Endurance pick-up
Er is helaas nog niets concreets bekend over de Endurance elektrische pick-up. Het moet een niet al te zware pick-up gaan worden die geschikt moet zijn voor zakelijke afnemers en overheidsdiensten. Wat we verder weten is dat de Lordstown Endurance vier elektromotoren krijgt en waarschijnlijk dus ook vierwielaandrijving. Hij krijgt een actieradius van rond de 400 kilometer. Qua uiterlijk zal de truck, afgaande op bovenstaande afbeelding, waarschijnlijk wel bij veel mensen in de smaak vallen.