Rosenbauer is een bedrijf dat we niet zo snel tegenkomen in de wereld van elektrische voertuigen. Het bedrijf is namelijk gespecialiseerd in brandweerwagens. Rosenbauer gaat samen met de Amsterdamse brandweer een hybride brandweerwagen testen. De Amsterdamse brandweer krijgt de komende twee jaar een voertuig uit de voorserie tot haar beschikking. Het betreft de zogenaamde Concept Fire Truck. Daarmee is Amsterdam na Berlijn de tweede Europese hoofdstad waar de brandweer zich voorbereidt op het inzetten van hybride brandweerwagens. Er is overigens al een soortgelijk project van Rosenbauer in Australië.
“Amsterdam is ideale testomgeving voor hybride brandweerauto”
Zoals waarschijnlijk bekend bestaat er in Amsterdam het actieplan “Schone lucht”. Aan dit actieplan is ook een gemeentelijke verordening verbonden. Deze verbiedt vrachtwagens, bussen en taxi’s met verbrandingsmotoren om vanaf 2025 om in de stedelijke gebieden van Amsterdam te rijden. In 2030 zal ook een overeenkomstig rijverbod voor personenauto’s van kracht worden. Ook de Brandweer Amsterdam Amstelland bereidt zich hierop voor. Daarom begint er nu al een uitgebreide praktijktest waarbij de hulpdiensten de Concept Fire Truck dagelijks inzetten. Zo kunnen ze kijken of het rijden hiermee goed bevalt in de smalle straten van de hoofdstad. Rosenbauer ziet de stad Amsterdam met zijn smalle straatjes en grachten als de “ideale testomgeving” voor het voertuig. “Op deze manier creëren we samen een geoptimaliseerd pre-productievoertuig dat uitgebreid wordt getest. Tegelijkertijd bouwen we een knowhow op die optimaal in de praktijk kan worden toegepast “, zegt Dieter Siegel, CEO van Rosenbauer International.
Concept Fire Truck
Rosenbauer schat de wereldwijde markt voor de Concept Fire Truck tegen 2030 op ongeveer 3.200 voertuigen. Verder verwacht men dat er tegen 2025 in Europa al zo’n 700 tot 800 eenheden in gebruik zullen zijn. Rosenbauer presenteerde de Concept Fire Truck in 2016 voor het eerst. Het belangrijkste toepassingsgebied van de Concept Fire Truck is in eerste instantie het gemeentelijke brandweervoertuig. Het concept zal in de toekomst ook bij andere voertuigtypen worden toegepast. De conceptstudie anticipeert op actuele ontwikkelingen zoals de opwarming van de aarde, demografische veranderingen en verstedelijking en de bijbehorende uitdagingen voor de brandweer. Het gebruik van een elektrische aandrijving maakte het mogelijk om een volledig nieuw type voertuigarchitectuur te creëren. Deze is volledig aangepast aan deze toekomstige scenario’s en de nieuwste functionele en ergonomische normen.
Modernste technologie en real-time data aan boord
“De mogelijkheden van dit elektrische voertuig met een dergelijke uitgebreide actieradius zijn indrukwekkend”, zegt Tijs van Lieshout, commandant van de brandweer Amsterdam-Amstelland. “We beschikken dan niet alleen over de modernste technologie, maar ook over real-time data. Alleen als we de apparatuur onder de zwaarste omstandigheden testen, kunnen we leren hoe we onze doelen kunnen bereiken”. Het is niet helemaal duidelijk hoeveel de hybride brandweerauto in Amsterdam zuiver elektrisch moet rijden. Volgens Rosenbauer rijdt de brandweerwagen bij het Berlijnse project in principe in 80 procent van alle inzetten elektrisch.