Volgend jaar wordt zakelijk elektrisch rijden fiscaal gezien een stuk duurder. Dat zie je nu heel goed terug in het aantal ev’s dat men nog snel op naam zet. Volgens BOVAG mag je spreken van een echte run op stekkerauto’s.
Helft verkochte auto’s elektrisch
De helft van alle nieuw verkochte auto’s in december was tot hiertoe elektrisch. BOVAG verwacht daarmee ook dat er in 2019 ruim 50.000 elektrische auto’s nieuw op kenteken worden gezet. Dat betekent dat het aantal ev’s in Nederland verdubbelde in een jaar tijd. Je mag dus sowieso stellen dat ze erg aan populariteit wonnen. Maar nu we op het punt staan om 2020 in te gaan, kiezen mensen massaal nog snel voor een nieuwe stekkerauto.
Wat verandert er precies?
We zetten het even voor je op een rij:
- In 2019 geldt een bijtelling van 4 procent over de eerste 50.000 euro van de aanschafprijs. Over de rest van de aanschafprijs is de bijtelling 22 procent.
- In 2020 geldt een bijtelling van 8 procent over de eerste 45.000 euro van de aanschafprijs. Over de rest van de aanschafprijs is de bijtelling 22 procent.
- De bijtelling voor elektrische auto’s blijft stijgen, tegen 2026 is er geen fiscaal voordeel meer tegenover auto’s met een verbrandingsmotor.
- Wordt een elektrische auto nog dit jaar op naam gesteld, dan geldt de bijtelling van 4 procent nog 5 jaar.
Rekenvoorbeeld
De Tesla Model 3 is de bestverkochte auto in Nederland. Deze kost zo’n 50.000 euro, wat betekent dat het verschil tussen op naam stellen in 2019 of 2020 dit verschil oplevert:
- In 2019 betaal je 762 euro bijtelling.
- In 2020 betaal je 1.791 euro bijtelling.
Voor een auto met een verbrandingsmotor van 50.000 euro betaal je 4.191 euro bijtelling.
Waar kiezen mensen voor?
Tesla staat met grote voorsprong op nummer 1 in de top 10 registraties van elektrische auto’s. Dit is de volledige lijst (van 1 tot 21 december):
- Tesla Model 3: 7.750
- Audi e-tron: 706
- Hyundai Kona: 479
- Nissan Leaf: 435
- Kia Niro: 401
- Renault Zoe: 390
- Volkswagen e-Golf: 367
- BMW i3: 281
- Hyundai Ioniq: 200
- Tesla Model S: 163