Het is niet alleen de Duitse startup Sono Motors die financieel in de problemen zit. Ook de in Aken gevestigde startup e.GO Mobile heeft te kampen met geldproblemen. Volgens berichten in de media is e.GO afgelopen oktober al aan een faillissement ontsnapt. De aandeelhouders hebben toen een krediet van 100 miljoen euro verstrekt maar daarmee zijn de problemen nog lang niet uit de wereld.
Bestaansrecht onzeker
Om diverse redenen was het in oktober niet mogelijk om een normale financiering te krijgen. Tegelijkertijd was ook de homologatie en daarmee ook de productie en levering van het eerste model vertraagd. Daardoor werden er het afgelopen jaar veel minder exemplaren van de e.GO Life geleverd. Ondanks alle vertragingen – of misschien wel vanwege die vertragingen – schijnt ook de verkoop achter te lopen. Dat maakt het bestaansrecht van e.GO Mobile toch een stuk onzekerder.
Ernstige situatie
De benodigde 100 miljoen euro is afkomstig van de aandeelhouders, namelijk een groep onder leiding van e.GO Mobile CEO Günther Schuh zelf. Ook toeleverancier ZF en de Stichting RAG hebben meegedaan. Dit was volgens het blad Edison, dat over een brief van e.GO beschikt, de enige manier “om het voortbestaan van het bedrijf te verzekeren en een faillissement te voorkomen.” Het betreft hier een uitnodiging aan de aandeelhouders om een vergadering bij te wonen. Hieruit blijkt dat de situatie zeer ernstig was en dat blijft nog even zo. De leveringen schieten namelijk allesbehalve op.
Leveringen schieten niet op
Eigenlijk zouden alle 3.300 pre-orders van de e.GO Life in de First Edition eind moeten zijn uitgeleverd. In september werd aangekondigd dat er tegen het einde van het jaar slechts 600 voertuigen zouden worden afgeleverd. De resterende 2700 voertuigen zouden “spoedig” volgen. Er is op dit moment geen recentere informatie over de leveringen. Maar door het uitblijven van die leveringen, heeft het bedrijf ook geen inkomsten.
Deadline terugbetalen krediet nadert
En als e.GO ergens dringend behoefte aan, dan zijn het wel inkomsten. Het krediet dat afgelopen najaar is afgesloten, moet namelijk voor 1 april aanstaande zijn terugbetaald. Zo niet, dan kunnen de aandeelhouders die het krediet hebben verstrekt, hun vordering inruilen voor gewone aandelen. E.GO Mobile verklaart dat het bedrijf verwacht de lening op tijd terug te kunnen betalen. “Op basis van de huidige liquiditeitsplanning is het de bedoeling de leningen in overeenstemming met het contract terug te betalen”, aldus de genoemde uitnodiging. Het is echter niet met zekerheid te voorspellen dat de lopende gesprekken met andere investeerders “tot een positief resultaat zullen leiden”.
e.GO Life 60
Ondertussen heeft de startup nu ook meer technische gegevens van de e.GO Life 60 vrijgegeven. De krachtigste versie wordt aangedreven door een elektromotor met een continu vermogen van 29 kW (piekvermogen van 57 kW). Hij heeft een topsnelheid van 130 km/uur. Met een netto accucapaciteit van 21,5 kWh moet e.GO Life 60 in de gecombineerde WLTP-cyclus tot 139 kilometer kunnen afleggen. e.GO geeft een verbruik van 15,5 kWh per 100 kilometer (inclusief laadverlies) op. Het accupakket kan thuis aan het stopcontact van het huishouden binnen 10 uur tot 95 procent worden opgeladen). Bij type 2 laden (eenfasig, 3,7 kW) duurt het laden ongeveer 6 uur (ook tot 95 procent).
Prijzen
Een ander aspect wat e.GO Mobile parten speelt, is de Duitse aankoopbonus voor elektrische auto’s. Die bonus wordt voor de helft door de autofabrikant zelf betaald. De fabrikant mag die kosten verrekenen door de auto’s met brandstofmotoren te verhogen. Maar als je zoals e.Go Mobile alleen elektrische auto’s verkoopt, gaat dat niet lukken en gaat die bonus dus ten koste van de marge. Toch schijnen er hier en daar mogelijkheden te zijn om prijs voor de elektrische auto’s iets aan ter passen. Daardoor gaat de e.GO Life 60 nu 21.900 euro. Naast de e.GO Life 60 komen ook nog de e.GO Life 20 en e.GO Life 40. Deze varianten hebben nog niet alle noodzakelijke homologatietesten doorstaan. Daarnaast komt er ook een elektrische bestelbus van e.GO Mobile uit waarover we later meer zullen schrijven.