Het rijden in elektrische auto’s wordt bijna zonder uitzondering gekopppeld aan de actieradius die de betreffende auto heeft. Vaak is de actieradius nog een beperking in de mogelijkheden van elektrische voertuigen. Nissan gaat daarom nu de uitdaging aan om met een Leaf grote afstanden af te leggen. Zeer grote afstanden.
Mongol rally
Een beroemde rally in de wereld van de autosport is de Mongol Rally. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Parijs-Dakar Rally. Met dat verschil dat de Mongol Rally, die van Schotland naar Mongolië voert, is opgezet om het goede doel te steunen. De afstand is zo’n 16.000 kilometer. Dit is dus een flinke uitdaging voor elektrische auto’s. De Nissan Leaf wordt dan ook het allereerste elektrische voertuig dat gaat deelnemen aan de tocht die sinds 2004 bestaat. Er is een plan uitgedacht dat het moet mogelijk maken de race van begin tot einde te volbrengen.
Het opladen
Het grote probleem voor elektrische voertuigen bij een evenement als de Mongol Rally is de hoeveelheid oplaadpunten. Die zijn er in het eerste deel, door West-Europa, voldoende. Daarna wordt het al snel minder. Zeker gezien de rijstijl en de afstand die moet worden overbrugd is het dus ingewikkeld om met een elektrische auto tot in Mongolië te reiken. Voor de Nissan Leaf is echter een oplossing bedacht die dit probleem grotendeels kan uitsluiten.
Stopcontacten
De Leaf kan ook worden opgeladen via 22-240 volt aansluitingen, de gewone netspanning in huis dus. Dit maakt de hoeveelheid oplaadpunten die de auto onderweg tegen kan komen ineens reusachtig veel groter. Aan de auto worden overigens nog meer dingen aangepast ten opzichte van de gebruikelijke variant voor de openbare weg. Zo worden de wielen anders dan de normale wielen. Ook wordt de auto extra bescherm bij bijvoorbeeld de wielophanging en de motor. De auto moet immers ook alternatieve terreinen aankunnen. De verlichting is van energiezuinige led-lampen.