De Oostenrijkse ingenieur Frank Obrist heeft een Tesla Model 3 omgebouwd tot een plug-in hybride. Hiermee wordt de actieradius van de Tesla Model 3 aanzienlijk groter. Door de verbrandingsmotor als range-extender te gebruiken bedraagt de actieradius van de omgebouwde Tesla Model 3 ruim 100 kilometer.
Verbrandingsmotor in frunk
Die verbrandingsmotor betreft een compacte, zeer kleine benzinemotor die Obrist door zijn bedrijf – Powertrain Obrist – in de frunk heeft laten plaatsen. Dat is de bergruimte voorin, waar bij een normale auto ook de verbrandingsmotor is geplaatst. Ook plaatst Obrist een veel kleinere en goedkopere accu dan normaal in de bodem van de Tesla. Wat hij met de accu doet die hij uit de auto haalt, is vooralsnog onduidelijk. Het lijkt ons namelijk niet waarschijnlijk dat Tesla meewerkt aan deze ombouw door een auto zonder accu te leveren. Tesla is namelijk allesbehalve te spreken over de diverse ombouwprojecten die mensen over de hele wereld uitvoeren.
Lichter en véél goedkoper
Die accu is zoveel kleiner, dat de plug-in hybride Model 3 nog maar 96 kilometer in volledig elektrische modus af kan leggen. Door de kleinere, aanzienlijk goedkopere accu zou de auto niet alleen veel lichter maar vooral ook veel goedkoper zijn. Volgens Obrist zou de auto hierdoor nog maar de helft kosten. Het accupakket van de Obrist Mark II, zoals de auto genoemd wordt, heeft een capaciteit van 17,3 kWh. Dat is één derde van de capaciteit van de oorspronkelijke accu van de Tesla Model 3. Hij is door die kleinere accu ongeveer 380 kilogram lichter. De prijzen vallen enorm mee. Obrist schat de kosten van het accupakket op 2000 euro, die van de generator op ongeveer 1200 euro.
Klein beetje uitstoot
Natuurlijk is het dan geen volledig elektrische auto meer en zal er vanwege de verbrandingsmotor ook sprake van de nodige uitstoot zijn. Gezien het geringe verbruik – gemiddeld twee liter per 100 kilometer – valt dat op zich erg mee. De CO2-uitstoot van de Obrist Mark II bedraagt in theorie slechts 23 gram per kilometer. Dat komt omdat de kleine tweecilinder benzinemotor – die indien nodig als generator voor de accu werkt – altijd in het optimale toerentalbereik werkt. Daardoor is er “een perfecte brandstof-luchtverhouding”. De 40 kW motor heeft een rendement van 40 procent en zou geen nabehandeling van de uitlaatgassen nodig hebben. Daarnaast wordt de auto door Obrist voorzien van een 3 kW lader zodat je de accu thuis of onderweg op kunt laden.
Motor is eigen ontwerp
De benzinomotor van de Obrist Mark II is een eigen ontwikkeling van Frank Obrist. Als medewerker van o.a. uitvinder Felix Wankel heeft hij de nodige ervaring op dit gebied opgedaan. De verbrandingsmotor van de Obrist Mark II springt niet zomaar in als de accu leeg is. Hij laadt hem zachtjes op als er met meer dan 65 km/u wordt gereden. Hierdoor blijft de accu in optimale conditie. “Waar alle huidige accu’s het minst goed tegen kunnen, is het volledig opladen en ontladen. Na misschien wel 500 laadcycli heeft de accu nog maar een capaciteit van 80 procent”, legt Obrist uit in een interview met het tijdschrift Edison.
Austrian engineering firm Obrist Powertrain coverts a #Tesla #Model3 to a Plug-in Hybrid conversion called the “Obrist Mark II” Reducing the battery size and adding a two cylinder motor to the frunk…this company is lost! https://t.co/o5LwZv7cIN pic.twitter.com/OYTZuyBvM8
— TheTeslaLife (@TheTeslaLife) January 5, 2020
HyperHybride systeem in 2023 in productie
Wie denkt dat het hier een eenmalige ombouw is, komt bedrogen uit. Obrist is van plan om de auto ook in serie te gaan bouwen. Zijn zogenaamde HyperHybride systeem zou in 2023 in serieproductie kunnen gaan. Dit wordt mogelijk door de in Friedrichshafen gevestigde leverancier ZF gerealiseerd, aldus Obrist. Hij heeft al een eerste licentieovereenkomst met een wereldwijd actieve “prominente marktdeelnemer”, zei hij. Een tweede licentieovereenkomst staat op het punt te worden gesloten.