Meer en meer fabrikanten stappen over na een focus op elektrische auto’s. Waar in het verleden vooral nieuwkomers de markt beheersten zijn nu ook de traditionele autoproducenten overstag. Volkswagen maakte bijvoorbeeld bekend dat het budget voor de ontwikkeling vn elektrische auto’s drie maal zo hoog wordt als nu het geval is.
Negen miljard
Volkswagen gaf tussen 2012 en 2017 zo’n drie miljard euro uit aan de ontwikkeling van elektrisch rijden. Dat bedrag gaat omhoog en zal tussen 2017 en 2022 op negen miljard euro uitkomen. Het budget zal zowel in volledig elektrische voertuigen als in plug-in hybride auto’s worden gestoken. Volkswagen is sowieso voornemens om schonere auto’s te produceren. Ook de benzine- en dieselauto’s die het maakt moeten minder uitstoot gaan produceren. Het bedrijf stond in 2015 nog lang in negatief daglicht door het dieselgateschandaal. Het bedrijf wil zijn naam zo snel mogelijk zuiveren.
Achterstand inlopen
Het Duitse bedrijf erkent dat het enigszins achterloopt in de ontwikkeling van elektrische auto’s ten opzichte van de concurrentie. Die achterstand moet worden ingelopen, zo is de directie van mening. Eerder kondigde het bedrijf al aan dat tussen nu en 2025 dertig nieuwe elektrische modellen op de markt moeten komen. Al gaf het bedrijf wel aan dat de komende twee decennia nog veel markt zal zijn voor bezine- en dieselauto’s wereldwijd. Om die reden zal ook in die tak nog geïnvesteerd blijven worden door Volkswagen.
Ontwikkelingen
Door de verschillende ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s wordt het steeds interessanter voor bedrijven om in deze markt te duiken. Zo worden de accu’s van steeds hogere kwaliteit. Ook de actieradius wordt steeds ruimer. Volkswagen mikt al op een auto die 600 kilometer op een volle accu aankan. Daarnaast zijn ontwikkelingen als snelladen en draadloos laden belangrijk. Om die reden wil Volkswagen met naast het moedermerk ook Audi en Skoda steeds meer actief worden op deze markt.