Op het Autosalon van Brussel kun je kennismaken met de Clio E-TECH en de Captur E-TECH Plug-in. De Clio E-TECH is een reguliere hybride, hij laadt zichzelf op tijdens het rijden. De Captur E-TECH is een plug-in hybride. Die moet dus aan de stekker om op te laden.
Renault Clio E-TECH
De Renault Clio E-TECH is een full hybrid. Hij heeft een 1.6 liter benzinemotor en een 1,2 kWh accupakket. Starten doet hij in elektrische modus en tot zo’n 70-75 km/u blijf je rijden op elektriciteit. Ga je sneller rijden, dan is het vooral de benzinemotor die zorgt voor de aandrijving. Rijd je dus meestal in stedelijk gebied, dan kan dit vrijwel emissieloos. De accu die de twee elektromotoren energie levert, laadt op tijdens het rijden. De Clio E-TECH beschikt over een systeemvermogen van 140 pk (103 kW).
Renault Captur E-Tech Plug-in
De Renault Captur E-TECH heeft dezelfde 1.6 liter benzinemotor. Hij combineert die echter met een accu met een capaciteit van 9,8 kWh. Een ander groot verschil met de Clio, is dat je de Captur met een stekker moet opladen. Het systeemvermogen bedraagt 160 pk (118 kW). Volledig elektrisch heeft hij een actieradius van 50 tot 65 kilometer. Zijn elektrische topsnelheid ligt op 135 km/u. Hoewel het gemiddelde brandstofverbruik nog niet definitief werd vastgesteld, ligt dit waarschijnlijk op 1,5l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt dan 32 g/km. De Captur E-TECH krijgt geen reguliere versnellingsbak, maar een slimme ‘multimodale’ transmissie uit de F1. Dit zorgt ervoor dat hij erg soepel schakelt.
Prijzen zijn nog niet bekend, daarover houden we je op de hoogte. Rond het begin van de zomer zouden de Captur E-TECH en Clio E-TECH bij de Nederlandse dealers moeten staan. Later dit jaar komt er ook nog een Renault Mégane E-TECH. Deze maakt gebruik van dezelfde aandrijftechniek als de Captur E-TECH.