Hyundai Motor Company en Kia Motors Corporation gaan samenwerken met Arrival. Zij doen daarom een strategische investering van 100 miljoen euro in Arrival, een Engelse start-up die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van elektrische bedrijfsauto’s. Hyundai investeert €80 miljoen, de investering van Kia in Arrival bedraagt €20 miljoen.
Elektrische bedrijfsauto’s in diverse formaten
Arrival – niet te verwarren met het Engelse vervoersbedrijf Arriva – is overigens nog lang niet zo ver dat het daadwerkelijk elektrische bedrijfsauto’s op de markt kan brengen. Niettemin hebben Hyundai en Kia er alle vertrouwen in. Samen willen ze een nieuwe generatie elektrische bedrijfswagens in diverse formaten alsmede andere logistieke producten op de markt te brengen. Deze zijn niet alleen bedoeld voor deelautobedrijven maar ook voor shuttlediensten. Arrival heeft een schaalbaar platform ontwikkeld waar Kia en Hyundai voldoende mogelijkheden in zien. Dit platform moet de basis vormen voor verschillende soorten bedrijfsauto’s die Kia en Hyundai samen met Arriva willen ontwikkelen.
Groeiende vraag naar elektrische bedrijfswagens
Dankzij de snelle wereldwijde groei in online winkelen worden er steeds meer lichte bedrijfswagens ingezet voor “de laatste mijl” in de stedelijke gebieden. De milieuwetgeving wordt ook steeds strenger, met name in die stedelijke gebieden. Daardoor zal de vraag naar milieuvriendelijke bedrijfswagens naar verwachting blijven groeien. Door de samenwerking kunnen Kia en Hyundai adequaat inspringen op de snelgroeiende vraag naar milieuvriendelijke bedrijfswagens in Europa. Anderzijds past de samenwerking ook in de strategie waarbij de Zuid-Koreaanse bedrijven zich willen transformeren van autobouwers naar aanbieders van schone mobiliteit.
Skateboard platform
Het bij ons nagenoeg onbekende Arrival is opgericht in 2015 en is groter dan je op het eerste gezicht zou denken. Het bedrijf heeft productievestigingen en R&D-centra in de VS, Duitsland, Tel Aviv, Rusland en natuurlijk ook het Verenigd Koninkrijk. Arriva’s voornaamste troef is het ‘skateboardvoertuigplatform’ met een modulaire componentenstructuur. Dit vormt een betaalbare basis voor een accupakket en aandrijflijn. Doordat het platform volledig schaalbaar is, kan het makkelijk voor meerdere voertuigtypen worden gebruikt. De voertuigontwikkeling kan hierdoor versnellen en het wordt ook makkelijker om aan verschillende klantbehoeften te voldoen. De Britse startup voert met dit platform momenteel pilots uit met meerdere logistieke bedrijven in Europa.
Meer samenwerkingen en investeringen
Kia en Hyundai onderzoeken samenwerkingsverbanden met verschillende bedrijven. Zo willen ze een leidende positie opbouwen in de EV-markt, die wereldwijd snel groeit. De bedrijven hebben in dat kader vorig jaar al het nodige geïnvesteerd. Zo hebben ze afgelopen voorjaar voor 90 miljard geïnvesteerd in het Kroatische Rimac. Een paar maanden later maakten Kia en Hyundai bekend dat ze ook gaan investeren Ionity, een startup van diverse (tot nu toe Europese) autofabrikanten. Ionity is bezig met de ontwikkeling van een groot netwerk aan snelladers in Europa.