Tesla is lang niet de enige interessante Californische startup in de wereld van e-mobiliteit. Ook Enevate komt daar vandaan. Dit bedrijf is bezig met de ontwikkeling van lithium-ion accu’s die je razendsnel op kunt laden. Hiermee wordt het laden van elektrische auto’s echt minutenwerk.
Kortere laadtijd
Een van de aspecten waardoor de opkomst van elektrische auto’s wordt vertraagd, is de laadtijd. Het thuis of op het werk opladen is voor de meeste mensen heel acceptabel. Het snelladen onderweg, dat soms wel een uur kan duren, vinden veel mensen lastig en soms ook onacceptabel. Met de XFC Energy-technologie van Enevate kun je elektrische auto’s in slechts enkele minuten opladen. Het Amerikaanse bedrijf is al even bezig met de ontwikkeling van deze technologie en heeft nu de komst van de vierde generatie van de op silicium gebaseerde technologie aangekondigd.
Geschikt voor grote aantallen
Het voornaamste aspect waar de vierde generatie van de XFC Energy-technologie zich in onderscheidt, is het feit dat de revolutionaire accutechnologie nu ook is geoptimaliseerd voor massaproductie. Dat betekent dat de nieuwe technologie heel langzaam uit de kinderschoenen gaat komen. Enevate geeft helaas nog niet aan wanneer de technologie, die onder anderen voor prismatische en cilindrische accucellen van elektrische auto’s geschikt is, klaar is voor massaproductie.
Supersnel laden met XFC Energy-technologie
Net als in de voorgaande generaties van de XFC Energy-technologie is ook deze geschikt om accucellen “extreem snel te laden”. Met de nieuwe XFC Energy-technologie kan het accupakket van een elektrische auto echt supersnel geladen worden. Je kunt het in 5 minuten tot 75 procent van de capaciteit opladen.
Hogere energiedichtheid
Bovendien hebben de cellen ook een veel hoge celenergiedichtheid. Volgens de ontwikkelaars hebben de accucellen dankzij de XFC Energy-technologie een celenergiedichtheid van 800 Wh/L. Dat is aanzienlijk meer dan de huidige generatie lithium-ion accu’s. Daarbij ligt de celenergiedichtheid doorgaans tussen de 500 en 600 Wh/L. Accu’s met de XFC Energy-technologie kunnen dus kleiner zijn, of hebben een grotere capaciteit bij hetzelfde volume.
Veelbelovend
Als dat nog niet alles is, zijn de materiaalkosten van accucellen dankzij de XFC Energy-technologie ook nog eens lager. De accu van Enevate is geschikt voor meer dan 1000 laadcycli, ook bij temperaturen tot -20 °C. Bovendien is de nieuwe technologie compatible met de bestaande productiefaciliteiten. Dat is dus veelbelovend. Ook betekent het dat, zodra deze technologie klaar is, deze behoorlijk snel geïmplementeerd kan worden. Het is dan ook niet zo gek dat ook Alliance Ventures in Enevate in het bedrijf investeerde. Dat is de investeringstak van de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie. John Goodenough, die vorig jaar de Nobelprijs voor de Scheikunde voor zijn werk aan de ontwikkeling van lithium-ionaccu’s kreeg, is lid van de adviesraad van Enevate.