Bij een snellaadpaal van Ionity betaal je nu 8 euro per laadbeurt, ongeacht hoeveel elektriciteit je ’tankt’. Eind januari komt daar echter een einde aan, vanaf dan kost het 79cent/kWh. De welkomstfase is afgelopen, aldus CEO Michael Hajesch.
400 snellaadstations in 24 landen
Ionity, een joint venture met de Volkswagen Group, Ford Motor Company, BMW Group en Daimler AG, heeft het grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa. Langs de snelwegen staan er in Europa zo’n 200 snellaadstations, met in totaal meer dan 860 snellaadpalen in 20 landen. Tegen het einde van 2020 wil Ionity 400 snellaadstations in 24 landen installeren.
79cent/kWh
Tot nu toe betaalde je dus 8 euro per oplaadbeurt, ongeacht de hoeveelheid. Dat wordt op 31 januari 79cent/kWh. Op het eerste zicht lijkt dit misschien niet zo veel, totdat je gaat rekenen: een oplaadbeurt van 60 kWh kost je in dit geval 47,4 euro. Ionity zelf geeft aan dat je dan 200 tot 350 kilometer moet kunnen rijden. De kosten komen daarmee op 13,5 tot zo’n 23,5 euro per 100 kilometer. Wat het dus (veel) duurder maakt dan rijden met een auto die een verbrandingsmotor heeft.
Mobility Service Providers
Ionity gaat hiernaast werken met zogenaamde Mobility Service Providers (MSP), die laadkaarten kunnen geven aan hun klanten. Ionity noemt onder andere deze als MSP: Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service and Volkswagen WeCharge. Wat de prijs voor opladen met een dergelijke laadkaart wordt is onbekend, maar het zal volgens Ionity ‘significant’ minder zijn dan de standaard 79cent/kWh.
Wat kost snelladen bij anderen? Als je kiest voor een snellaadpaal van Allego, dan betaal je (standaardtarief) 69cent/kWh. Bij de snellaadpalen van Fastned tank je standaard tegen 59cent/kWh. Bij Fastned kun je ook Gold Member worden. In dat geval betaal je 35 cent/kWh plus 11,99 euro per maand.