Shanghai, 17 januari – AIWAYS, de in Shanghai gevestigde aanbieder van oplossingen voor persoonlijke mobiliteit, heeft zijn U5 ontwikkeld op basis van uiterst strikte veiligheidsnormen in aansluiting op de verwachtingen van Europese klanten. Deze elektrische SUV verschijnt dit jaar in april op de markt. De U5 is voorzien van een robuuste carrosserie, een accu met een uniek op veiligheid gericht ontwerp en diverse geavanceerde veiligheidstechnologieën.
AIWAYS staat op het punt om als eerste Chinese startup Europese markt te betreden. Zijn team van 20 technici heeft gewerkt aan het verbeteren van de veiligheidskenmerken van de U5 in aanloop naar zijn marktintroductie. Het afgelopen jaar werden er duizenden computergesimuleerde botsproeven uitgevoerd. Daarnaast werden 28 exemplaren van de U5 tot botsing gebracht tijdens tests binnen de faciliteiten van externe partijen in China en Europa. Dit ontwikkelingsprogramma resulteerde in een, naar eigen zeggen, betaalbare, volledig elektrische middelgrote SUV met een uitstekende botsweerstand.
Winter Wang, de chief technological officer van AIWAYS: “Het voldoen aan de vereiste veiligheidsniveaus vormt een topprioriteit en fikse uitdaging voor elke nieuwe startup in de auto-industrie. Voor de ontwikkeling van de U5 hebben we ervaren specialisten op het gebied van autoveiligheid aangetrokken. Zij beschikken over diepgaand inzicht in de kwaliteits- en beschermingsniveaus die nodig zijn om succes te boeken in wereldwijde markten. De U5 biedt uitmuntende veiligheid in een pakket dat volgens ons bij iedereen in de smaak zal vallen.”
Klaar voor de Europese markt
In het kader van het Europese homologatieproces voor de U5 werden diverse veiligheidstests uitgevoerd. In september 2019 werd AIWAYS met succes gecertificeerd. De U5 slaagde voor alle veiligheidstests bij het onafhankelijke testinstituut TÜV Rheinland, waaronder voetgangersbescherming en bescherming van inzittenden tegen frontale en zijlingse botsingen.
In december 2019 werd de AIWAYS U5 de eerste elektrische auto van een Chinese startup die door Euro NCAP werd getest. De SUV sleepte daarbij drie sterren in de wacht. NCAP constateerde dat de U5 structureel veilig was. AIWAYS heeft alle problemen die tijdens de tests naar voren kwamen inmiddels verholpen. Zo heeft AIWAYS onder meer de software bijgewerkt die de timing van de airbag regelt. Dit biedt inzittenden verbeterde bescherming bij een zware zijlingse botsing.
AIWAYS blijft verder werken aan het verbeteren van de veiligheid. Het verwacht dat de U5 tot de veiligste middelgrote SUV’s zal behoren wanneer die in april dit jaar op de Europese markt wordt geïntroduceerd.
De carrosserie als basis voor veiligheid
De carrosserie van de U5 staat aan de basis van het veiligheidsethos van AIWAYS. Deze voertuigcarrosserie is ontwikkeld door de technische teams van AIWAYS in China op basis van een mix van 52% aluminium en 48% staal met hoge sterkte. Het gebruikte staal is extreem sterk. Het is ongeveer vier keer sterker dan conventioneel staal met hoge sterkte. Het gebruik van verbindings-, giet- en vormgevingstechnieken droeg bij aan een chassis dat ongeveer 50% steviger is dan vergelijkbare staalconstructies. En dankzij het gebruik van innovatieve technieken zoals flowdrillen en ponsklinken. Daarmee is AIWAYS in staat om staal en aluminium op veilige wijze samen te voegen.
De combinatie van 2000 MPa staal met hoge sterkte en aluminium die voor de carrosserie van de U5 wordt gebruikt resulteert in een aanzienlijk veiliger passagierscompartiment. De U5 is daarnaast speciaal ingericht om bij een botsing energie op efficiënte wijze te verspreiden en te absorberen. Dit reduceert de potentiële impact op de inzittenden en voetgangers.
Dankzij het hogedrukgieten van aluminium is AIWAYS in staat om minder onderdelen te gebruiken. Dit zorgt voor tijdsbesparing en lagere ontwikkelingskosten. Het levert bovendien een lichtere en stevigere constructie op. Het resultaat is een voertuig met een rijklaar gewicht van 1.750 kilo. Dat is een stuk lichter dan andere middelgrote SUV’s, ondanks het feit dat de accu met een vermogen van 65 kWh een gewicht van 360 kilo heeft.
Accubescherming
De accu in de U5 is wereldwijd de eerste in zijn soort dankzij zijn ‘sandwichontwerp’. De sandwichstructuur is door AIWAYS ontwikkeld en vervaardigd met behulp van in de praktijk bewezen CATL-cellen. Hij ontleent zijn naam aan de gelaagde beveiliging, die de droge en natte gebieden binnen de cel van elkaar scheidt.
De sandwichstructuur verschilt van die van traditionele voertuigaccu’s vanwege de aanwezigheid van een isolerende plaat tussen de accumodule en de koelplaat. Het voornaamste voordeel hiervan is dat het de voertuigveiligheid en accustabiliteit drastisch verbetert met doeltreffende koeling en voorverwarming.
Dankzij deze scheiding is het uitgesloten dat er lekkende koelvloeistof in de accumodule komt, ook niet na een zware botsing. Dit voorkomt brand of explosie als gevolg van kortsluiting.
Om de veiligheid verder te verbeteren is er ook een schokabsorptieruimte in het sandwichontwerp ingebouwd. Een ruimte van 15 mm scheidt de bodem van de accuplaat en accumodule. Dit biedt de accumodule een extra beschermingslaag bij een botsing, waarmee de kans op schade wordt verminderd.
Verbeterde veiligheid dankzij niveau 2-autonomie
De U5 is voorzien van 22 sensoren, 12 ultrasone radars, vijf HD-camera’s en 3-mm-golvenradars. Dit biedt de mogelijkheid van autonoom rijden op niveau 2 en realtime analyses van de externe verkeersomstandigheden. De verzamelde data wordt door de geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS) van de U5 benut om de veiligheid te verbeteren en de inzittenden volledige gemoedsrust te bieden.
Een veiligheidssysteem waarschuwt de bestuurder als die de rijstrook verlaat. Het is zelfs in staat om ietsje bij te sturen als de bestuurder niet op de waarschuwing reageert. Bij snelheden boven de 60 km/u gebruikt de AIWAYS U5 een geautomatiseerd systeem om in het midden van de rijstrook te blijven.
Om de kans op een botsing verder te verkleinen is de U5 voorzien van een waarschuwingssysteem voor blinde vlekken. Dit maakt de bestuurder attent op langszij rijdende voertuigen of fietsers. Een waarschuwingssysteem voor achterwaarts kruisend verkeer (Rear Cross Traffic Alert, RCTA) waarschuwt de bestuurder als er een voertuig achter de U5 rijdt.
AIWAYS heeft de U5 voorzien van een automatische rem (Auto Emergency Braking, AEB) die het voertuig automatisch afremt wanneer een voetganger, fietser of voertuig de U5 voorlangs passeert. Verder is er een fietswaarschuwingssysteem dat de inzittenden waarschuwt als ze hun deur willen openen terwijl er een fietser passeert.
Voor extra gemak wordt de AIWAYS U5 aangeboden met een adaptieve cruise control (Adaptive Cruise Control, ACC). Die zorgt voor een veilige afstand tot het vooruitrijdende voertuig en kan het voertuig tot stilstand brengen als het verkeer verderop stopt. De Intelligent High Beam Control (IHBC)-functie bedient automatisch het grootlicht. Het Parking Assistant-systeem van de U5 is een ander praktisch hulpmiddel dat het voertuig met een druk op een knop automatisch in een parkeerruimte manoeuvreert.