Volvo laat het ontwikkelen van volledig elektrische auto’s niet alleen aan dochteronderneming Polestar over. De Zweedse autofabrikant, die in handen is van het Chinese Geely, heeft nu diverse plug-in hybriden in het programma en presenteerde afgelopen najaar ook al de XC40 Recharge. Deze krijgt over een paar jaar gezelschap van een volledig elektrische versie van de XC90. Deze grote SUV is sinds enige tijd ook al als plug-in hybride verkrijgbaar. Daar komt nu dus ook een volledig elektrische variant bij. Er is een goede kans dat die straks als XC90 Recharge door het leven gaat.
Nog geen specificaties bekend
De elektrische Volvo XC90 kwam zijdelings in het nieuws over de accuproductie van Volvo. Er zijn dus nog geen specificaties bekend. De elektrische XC90 Recharge doet qua prestaties heus niet onder voor zijn kleine broertje of zusje. De XC40 Recharge heeft een actieradius van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-norm. Het accupakket van de XC40 ReCharge kun je aan de snellader in 40 minuten tot 80 procent opladen. We mogen verwachten dat de XC90 ReCharge die prestaties minstens evenaart.
Niet bekend waar nieuwe XC90 wordt gebouwd
Waar Volvo deze elektrische Volvo XC90 gaat bouwen, is nog niet helemaal duidelijk. Het Amerikaanse dagblad The Post and Courier meldt namelijk dat Volvo alleen accu’s gaat produceren in zijn fabriek in Ridgeville in de staat South Carolina. Deze accu’s zijn bedoeld voor een volledig elektrische versie van de volgende generatie van de XC90. Deze zal begin 2022 worden gelanceerd. Volvo zal in VS – net als diverse andere autofabrikanten – alleen accupakketten assembleren en deze voor de voertuigen optimaliseren, De gebruikte accucellen zijn dan hoogstwaarschijnlijk afkomstig zijn van leveranciers in Azië. Volgens The Post and Courier bouwt Volvo een accufabriek in Ridgeville vanwege de kosten. Of Volvo ook de XC90 in de VS bouwt en vervolgens wereldwijd wordt verscheept, is niet bekend.
Volvo gaat voornamelijk bestaande modellen elektrificeren
Alhoewel Volvo en Polestar dus allebei elektrische auto’s in het programma hebben, zijn er ook duidelijke verschillen tussen de merken. De modellen van Polestar zijn echt als elektrische auto ontwikkeld. Volvo bouwt vooral bestaande modellen om. De Zweedse autofabrikant heeft aangekondigd dat het leveringsprogramma volledig gëelektrificeerd wordt. “Wij hebben veiligheid tot een integraal onderdeel van ons merk en ons bedrijf gemaakt, en dat moeten we ook doen met duurzaamheid”, vertelt Volvo-directeur Håkan Samuelsson. Dat houdt in dat Volvo-kopers over een tijdje bij ieder Volvo-model kunnen kiezen uit een versie met verbrandingsmotor, (plug-in) hybride aandrijving of een volledig elektrische aandrijving.