Wij wisten al eerder te berichten dat Aston Martin hun Rapide E niet meer op de markt zou brengen. Volgens de Engelsen was het koetswerk inmiddels achterhaald en was de techniek niet van het niveau waar Aston Martin voor staat. De elektrische supercar van de fabrikant verdween in de archieven. Nu blijkt dat de keuze van destijds waarschijnlijk andere redenen had.
Moeilijke jaren
Al sinds enkele jaren heeft Aston Martin veel moeite om het hoofd boven water te houden. Met veel pijn en moeite heeft de DBX recentelijk zijn intrede weten te maken. De komst hing echter aan een zijde draad en veel hielden er dan ook serieus rekening mee dat dit model nooit meer zou komen. Zo bleef de vraag naar de vernieuwde Vantage ver achter en daalde de verkoopcijfers met ruim 7% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral in Europa heeft Aston Martin momenteel weinig te vertellen.
Het is de vraag of de DBX de verkoopcijfers bij de Engelsen weer kan aanwakkeren. In het segment van de luxe SUV’s staat het zeker niet rijen dik. Zo is de Maserati Levante ook niet het verkoopkanon geworden waar de Italianen op gerekend hadden. De nieuwe DBX kan mogelijk ditzelfde tegemoet zien. Aandeelhouders en investeerders zijn dus terughoudend geworden richting Aston Martin.
Kapitaalinjectie
Om het Engelse merk te redden zocht het bedrijf naar een partner die het bedrijf van de broodnodige centen kon voorzien. Inmiddels is het duidelijk geworden dat een consortium van investeerders, onder leiding van Lawrence Stroll, Aston Martin een kapitaalinjectie heeft toegezegd van 500 miljoen pond. Volgens ingewijden heeft de miljardair zelf een aandeel genomen in de noodlijdende fabrikant ter waarde van ongeveer 217 miljoen euro. Het overige geld komt vanuit het consortium. Met deze kapitaalinjectie is Aston Martin voorlopig gered, maar er zijn wel enkele offers gebracht om tot deze deal te komen.
Andere koers varen
Met de forse kapitaalinjectie kan Aston Martin voorlopig weer even verder en is een faillissement afgewend. Het is wel direct duidelijk dat er harde eisen zijn gesteld aan de koers die recentelijk nog gevaren werd. Zo heeft Stroll onder andere de eis neergelegd dat de ontwikkeling van een elektrische auto momenteel niet aan de orde is. Zaken moeten op orde gebracht worden en hier hoort een elektrische auto zeker niet bij. De Engelsen zullen in de aankomende periode meer de focus gaan leggen op de verkoop van hun auto’s.
Met de kapitaalinjectie heeft Stroll direct een zetel bemachtigd als voorzitter van het raad van bestuur. Deze werd momenteel bezet door Penny Hughes en is dus per direct vervangen. Hierdoor heeft de miljardair in de toekomst meer zeggenschap over het merk en welke stappen het verder zal nemen. Vooralsnog lijkt hier een elektrische auto niet bij te horen.
In een eerder bericht gaf Aston Martin nog andere redenen op waarom de Rapide E plotseling stopgezet was. Wanneer wij het bovenstaande verhaal nu nalezen lijkt het er eerder sterk op dat Stroll op dat moment in serieuze gesprekken zat om het merk uit de financiële afgrond te trekken. Dit heeft vrijwel zeker een rol gespeeld om de Rapide E per direct stop te zetten.
Formule 1
Zoals vrijwel elke Nederland weet is Aston Martin momenteel nog titelsponsor van het Formule-1 team van Max Verstappen. Lawrence Stroll beschikt echter ook over een Formule-1 team, namelijk Racing Point. Inmiddels is het duidelijk geworden dat Aston Martin in 2021 gekoppeld zal worden aan het laatstgenoemde team. Het luxemerk zal voor de komende tien jaar aan Racing Point verbonden zijn. Dit betekent dat Red Bull Racing na volgend jaar een andere titelsponsor zal moeten vinden. Het verschuiven van de naam was al verwacht nadat de forse investering in Aston Martin bekend gemaakt werd. De wijziging komt dan voor velen ook niet als een verrassing.