Tata is flink aan de weg aan het timmeren als het gaat om volledig elektrische auto’s. De nieuwe Sierra EV is dan ook niet hun eerste elektrische auto. Zo werd eerder de Nano EV gelanceerd en eind vorig jaar mochten wij kennis maken met de Nexon EV. Het studiemodel oogt al behoorlijk volwassen, dus het verbaast ons niets als deze binnen afzienbare tijd leverbaar zal zijn.
Tata in Nederland
In Nederland heeft de autofabrikant enkele jaren zijn auto’s verkocht. De meest bekende was de Telco. Inmiddels heeft het merk zich teruggetrokken van de Nederlandse bodem. In 1995 mochten wij voor het eerst kennismaken met het merk in ons land. Het doek viel helaas al snel, want in 2000 besloot het merk om Nederland uit te zwaaien. In ons land werden enkel de terreinwagens van Tata verkocht, maar in het thuisland India biedt de fabrikant nog een breder assortiment aan van personenauto’s en vrachtwagens. Wij achten de kans klein dat het merk ooit nog op de Nederlandse bodem terug te vinden zal zijn. Zo heeft Tata een groot belang genomen in de merken Jaguar en Land Rover welke beide goed vertegenwoordigt zijn in Nederland.
Sierra EV concept
Op de Auto Expo in New Delhi heeft Tata hun nieuwste conceptmodel getoond. De naam verklapt al dat het om een SUV gaat met een volledig elektrische aandrijflijn. De Sierra EV is gebouwd op een nieuw platform waar op dit moment de kleinere Altroz al gebruik van maakt. De nieuwe Sierra EV heeft zeker veel weg van de Telco zoals wij deze in Nederland hebben gekend. Het is dus een driedeurs SUV met een opvallende raampartij aan de achterzijde. De nieuwere Sierra is uiteraard wel flink gemoderniseerd.
De Sierra EV is 4,15 meter lang en 1,82 meter breed. Specificaties over de aandrijflijn deelt Tata nog niet met ons. Het betreft dan ook enkel een studiemodel waar in de aankomende periode nog het nodige in kan wijzigen. Aangezien de fabrikant nog geen informatie deelt over de aandrijving van de Sierra EV doet ons vermoeden dat Tata hier nog druk mee bezig is.
Interieur
Zoals je het mag verwachten van een studiemodel is ook het interieur erg futuristisch uitgevoerd. Het dashboard toont weinig knoppen en is dus erg strak uitgevoerd. Een leuk detail is het ‘mos’ wat als accent over het dashboard loopt. Dit detail zien wij steeds vaker terugkomen in studiemodellen. Vooralsnog moet het blijken of deze nieuwe afwerking daadwerkelijk de productiehallen zal bereiken.
Wanneer de Sierra EV beschikbaar zal komen is nog niet bekend. Aangezien het op dit moment nog een studiemodel is kan het zomaar nog een jaar duren alvorens men definitieve plannen zal maken. Wij moeten daarnaast niet vergeten dat het vaak genoeg voorkomt dat een conceptcar niet eens in productie wordt gezet. In dit geval verwachten wij niet dat dit laatste de Sierra EV zal overkomen aangezien het model al wel behoorlijk volwassen oogt.