Als je als autofabrikant de CO2-uitstoot van het wagenpark omlaag wilt brengen, dan ontkom je niet aan elektrificatie. BMW kiest ervoor om aanvankelijk vooral modellen met een (plug-in) hybride aandrijving uit te brengen. Aansluitend volgen er ook modellen met een volledig elektrische modellen. Verder wil men vooral series uitbrengen, waarvan het platform geschikt is voor zowel een verbrandingsmotor als een hybride of volledig elektrische aandrijving.
Dit jaar de iX3, daarna andere elektrische modellen
Dat betekent dat er inderdaad geen directe opvolger komt van de kleine BMW i3. Deze nadert langzamerhand het einde van zijn life cycle, al verkoopt hij nog prima. Dus geen directe opvolger, maar er komt wel een aantal andere interessante elektrische modellen van de Beierse autofabrikant. Als het goed is wordt dit jaar nog de iX3 gelanceerd, de elektrische variant van de populaire X3 SUV. Volgend jaar komt de eerste elektrische sedan van BMW, de i4. Ook mogen we dan de fraaie iNext tegemoetzien. Tegen die tijd heeft BMW ook de volledig herziene 5-serie en 7-serie klaar. Die zal, zoals we hierboven schreven, niet alleen leverbaar zijn met verbrandingsmotoren en een hybride aandrijving, maar ook in een volledig elektrische versie.
Modellen worden niet specifiek als EV ontworpen
De elektrificatiestrategie die door de voorganger van de huidige BMW-directeur Oliver Zipse was bedacht, blijft voorlopig gehandhaafd. Hij wordt mogelijk wel iets versneld. BMW is er nog niet over uit dat we in de toekomst alleen volledig elektrische auto’s hebben. Daarom wil BMW op één productielijn zowel conventionele, hybride en volledig elektrische personenauto’s produceren. Dit kan BMW realiseren door een flexibele productie met universele voertuigarchitecturen die meerdere aandrijftypes ondersteunen. Men onderkent niet dat er steeds meer elektrische auto’s komen, maar de mate waarin is volgens BMW nog uiterst onzeker en sterk afhankelijk van stimuleringsmaatregelen van de overheden. “In het nieuwe decennium komen er meer en snellere elektrische auto’s op de markt. Er komen echter geen series zoals de i3, die specifiek als EV zijn ontworpen.”
Volledig elektrische uitvoering van 5-serie en 7-serie
Zipse vertelt aan het Duitse Handelsblatt dat men verwacht dat elke derde auto die BMW over vijf jaar verkoopt, een deels of volledig elektrische aandrijving heeft. Daarom treft BMW ook voorbereidingen om volledig elektrische modellen in de te vernieuwen 5-serie en 7-serie aan te bieden. De nieuwe 7-serie, zoals vanouds een sedan in het topsegment – isover twee à drie jaar beschikbaar en is dan ook met een volledig elektrische aandrijving verkrijgbaar. Bovendien wil BMW ook een volledig elektrische variant van de 5-serie aanbieden.