De accu is ongetwijfeld het duurste onderdeel van de elektrische auto. Dit komt mede door het productieproces, maar ook door de benodigde grondstoffen. Een van deze grondstoffen is kobalt. Deze kobalt behoort tot de duurste grondstof voor een accu. Dit laatste is echter niet de directe reden waarom Tesla overweegt om afscheid te nemen van deze grondstof.
Verschillende accu’s
Op dit moment gebruikt Tesla zogenoemde NCA-accu’s. Dit zijn accu’s die zijn opgebouwd uit de grondstoffen nikkel, kobalt en aluminium. Tot op heden werken deze accu’s prima en hebben inmiddels een goede staat van dienst bewezen. De fabrikant overweegt nu echter om over te stappen op andere grondstoffen. Hierdoor zal Tesla mogelijk gebruik gaan maken van zogenoemde LFP-accu’s. Deze accu’s zijn voorzien van de grondstoffen lithium, ijzer en fosfaat.
Voor deze laatste accu’s is Tesla al enkele jaren in gesprek met de Chinese CATL (Contemporary Amperex Technology). Inmiddels weet een goed geïnformeerde bron te melden dat de gesprekken over deze accu’s vergevorderd zijn. Deze Chinese partner een methode ontwikkeld om de energiedichtheid te vergroten op de LFP-accu’s. Enkel dit laatste is nog een nadeel van deze ‘goedkopere’ LFP-accu’s. Hierdoor zijn andere fabrikanten nog niet geïnteresseerd, maar Tesla vindt de nieuwe ontwikkelingen inmiddels wel interessant genoeg.
Onderliggende reden
In de huidige accu’s wordt momenteel de stof kobalt gebruikt. De winning van deze grondstof is erg lastig en hierdoor wordt de stof vaak genoeg onder erbarmelijke omstandigheden uit de grond gehaald. Het zijn juist deze omstandigheden waardoor kinderarbeid niet uitgesloten kan worden. Veel grote fabrikanten willen zich niet binden aan kinderarbeid. Dit laatste hebben wij in de afgelopen jaren vooral gezien in de modewereld, maar inmiddels lijkt deze vorm van arbeid zich ook te verplaatsen naar de auto-industrie.
Het bovenstaande is voor Tesla genoeg reden om af te zien van het kobalt en naar passende alternatieven te zoeken. De Amerikanen hebben hier inmiddels een oplossing voor gevonden, maar de integratie van de nieuwe accu’s zal nog wel even op zich laten wachten. Het feit is wel dat de benodigde grondstoffen makkelijker te winnen zijn.
Win-win situatie
Wanneer Tesla werkelijk overstapt op deze nieuwe LFP-accu’s zijn er alleen maar winnaars in het spel. Zoals gezegd is de winning van grondstoffen voor deze accu’s een stuk eenvoudiger. Hierdoor zullen de accu’s onder aan de streep een stuk goedkoper zijn. Het zal ons hierdoor ook niet verbazen dat Tesla de adviesprijs van hun elektrische auto’s zal laten zakken.
Door afscheid te nemen van de duurdere grondstof kobalt houdt Elon Musk zijn woord aan een eerdere uitspraak. In 2018 sprak de CEO al de woorden dat hij graag afscheid zou nemen van kobalt. De exacte reden en mogelijkheden liet hij echter nog niet los, maar inmiddels is het duidelijk welke stap er genomen zal worden en wat hierin de motivaties zijn voor Tesla. Uiteindelijk moet het gebruik van kobalt in accu’s teruggedrongen worden naar nul, aldus Musk destijds.
Wanneer Tesla het besluit neemt om over te stappen op de LFP-accu’s is de autofabrikant de eerste die gebruik zal maken van deze ‘nieuwe’ accu’s. Op dat gebied zullen de Amerikanen dus weer een pionier zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de Model 3’s, die in China de fabriekshallen verlaten, als eerste voorzien worden van deze accu’s. Dit laatste is op dit moment echter nog speculeren.