Fiat Chrysler Automobiles (FCA) elektrificeert niet alleen een groot deel het leveringsprogramma maar voert ook twee grote strategische projecten uit. De autofabrikant heeft grootste plannen voor de Mirafiori-fabriek. Daar zet het bedrijf stappen om het Turijnse productiecomplex te verduurzamen. Het project is onderdeel van een investeringsplan van in totaal van vijf miljard euro.
Grootste V2G-netwerk (Vehicle to Grid) ter wereld
Onlangs presenteerde FCA een V2G-project (Vehicle to Grid) dat het samen met het Italiaanse energiebedrijf Terna ontwikkelde. Het heeft tot doel om het grootste netwerk ter wereld te creëren waarbij de accu’s van elektrische voertuigen dienen als buffer en opslag voor het gehele elektriciteitsnetwerk. Dit zogenaamde Vehicle-to-Grid project (V2G) omvat aanvankelijk ongeveer 700 volledig elektrisch aangedreven Fiat 500’s. Deze leveren tot wel 25 megawatt aan het elektriciteitsnet om piekperiodes in de energiebehoefte te overbruggen.
Fotovoltaïsche systemen
Om op duurzame wijze energie op te wekken installeert men fotovoltaïsche systemen op de Mirafiori-fabriek van FCA. De zonnepanelen beslaan een oppervlakte van ongeveer 120.000 vierkante meter op daken en nog eens 30.000 vierkante meter op 1.750 overdekte parkeerplaatsen. Het totale vermogen is maar liefst 15 megawatt. Deze fabriek bespaart hiermee naar verwachting meer dan 5.000 ton CO2. Het systeem levert duurzame energie om de accu’s van de elektrische voertuigen die in de fabriek zijn gebouwd, op te laden.
Zonnepanelen op daken
Edison is de partner voor het fotovoltaïsche systeem dat op de daken van de gebouwen wordt geïnstalleerd. De panelen worden geassembleerd in de historische werkplaatsen 64, 71 en 72, de voertuigmontage en het RG Center in de buurt van de Mirafiori-testbaan.
Zonnepanelen op overdekte parkeerterreinen
Ook wordt er momenteel zonnepanelen geïnstalleerd op de voor het V2G-project geplande parkeerterreinen. Dit realiseert FCA in samenwerking met energieleverancier ENGIE. Met de elektrische energie die beide systemen opwekken, verhoogt men de duurzaamheid van de productie in de FCA-fabriek in Mirafiori. FCA installeert ongeveer 850 oplaadstations in alle fabrieken in Turijn, waarvan 750 op de personeelsparkeerplaatsen.
Andere duurzaamheidsprojecten
FCA combineert deze projecten met verbeteringen in andere competentiecentra van de FCA-fabrieken in Turijn, zoals het zogenaamde Center for Additive Manufacturing. Een ander voorbeeld is het opleidingscentrum van het “World Class Manufacturing Development Center”, waar ongeveer 5.000 medewerkers jaarlijks ongeveer 80.000 uur bijscholing krijgen op het gebied van nieuwe productietechnieken en -processen.
Fiat 500e en Maserati
De investeringen in de FCA-fabrieken in Turijn hebben ook betrekking op verschillende modellen, waaronder de volledig elektrische Fiat 500e. Voor dit model is de productie volledig ingericht. De productie van de voorserie modellen is begonnen. De marktintroductie vindt in juni 2020 plaats. De productie de hybride versie van de Maserati Ghibli is gestart, die van de vernieuwde versies van de Maserati Quattroporte en Maserati Levante-modellen begint in juli 2020. FCA ïnvesteert ook in Mirafiori om daar de eerste fabriek te bouwen voor de productie van de accumodules voor de geëlektrificeerde modellen van Maserati.