Er was de laatste tijd nogal wat onduidelijkheid over een volledig elektrische Twingo. Het was al duidelijk dat die er zou komen maar Renault had nog niet bekendgemaakt hoe deze eruit zou gaan zien. Er waren namelijk meerdere mogelijkheden. Ten eerste kon de elektrische Renault Twingo zijn gebaseerd op het zustervoertuig, de Smart ForFour. Ook deze is namelijk al in een elektrische versie verkrijgbaar. Anderzijds heeft Renault zelf in de ZOE al de technologie in huis om de Twingo te elektrificeren. Verder is er ook nog de K-ZE, de kleine stads-SUV die Renault in China bouwt.
Platform van bestaande Twingo en Smart Forfour, techniek van de ZOE
Renault heeft ervoor gekozen om de Twingo Z.E., zoals de geëlektrificeerde versie gaat heten, te bouwen op het platform waar de bestaande Twingo en Smart Forfour op worden gebouwd. Dit platform blijkt, zo horen we nu van Renault, ook te zijn ontwikkeld voor een volledig elektrische auto. De elektrische aandrijflijn komt uit eigen huis, deze is afgeleid van de aandrijflijn van de Renault ZOE. Dat betekent dat de prestaties en actieradius van de Renault Twingo Z.E. afwijken van die van de Smart EQ Forfour. Zo krijgt de Renault Twingo Z.E. een grotere actieradius. Dat geeft de elektrische Renault Twingo – waarvan wij verwachten dat hij zeer concurrerend geprijsd zal zijn – een interessante concurrentiepositie ten opzichte van de duurdere ‘premium’ Smart. We zijn ook benieuwd hoe de Renault Twingo Z.E. het gaat doen ten opzichte van de concurrentie van de VW Group (Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric en Skoda Citigo-e iV).
Actieradius tot 250 kilometer
De Renault Twingo Z.E. krijgt een accupakket van 22 kWh dat – voor het eerst bij een Renault – vloeistofgekoeld is. De actieradius volgens de normale WLTP-norm bedraagt 180 kilometer. Omdat het een stadsauto is kunnen we eigenlijk beter kijken naar de WLTP City-norm. Hiermee bedraagt de actieradius 250 kilometer. Ook die actieradius is bescheiden maar toch zo’n 30% meer dan de actieradius van de Smart EQ ForFour. De Twingo Z.E. staat op een ‘elektrisch’ platform zodat het accupakket in de bodem is ingebouwd, onder de bestuurders- en passagiersstoel. De elektromotor bevindt zich onder de kofferbak zodat de gehele elektrische aandrijflijn geen extra interieur- of bagageruimte in beslag neemt.
Prestaties zijn bescheiden maar voldoende
Renault heeft de Twingo Z.E. bedoeld als stadsauto. Met de 60 kW elektromotor, die een koppel van 160 Nm heeft, kan Twingo Z.E. kan in 12,6 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren. Vergeleken met andere elektrische auto’s lijkt dit langzaam maar voor een autootje van dit formaat met een verbrandingsmotor is dat absoluut respectabel. De Twingo Z.E. heeft trouwens ook een heel behoorlijke maximumsnelheid van 135 km/u.
Chameleon Charger
Net als de ZOE krijgt ook de Twingo Z.E. een “Chameleon Charger”. Deze vrij unieke AC-lader heeft een laadcapaciteit van maar liefst 22 kW. Er zijn helaas niet zo hee veel laadpunt met die capaciteit maar daarmee kun je de auto in een half uur met 80 kilometer bijladen. Uiteraard kun je hem ook aan een normaal stopcontact opladen, dan is de accu na 13,5 uur helemaal opgeladen.
Eind 2020 of begin 2021
Het is nog even afwachten of Renault de Twingo Z.E. dit jaar nog lanceert, anders wordt het begin volgend jaar. Je kunt hem herkennen aan de blauwe accenten en logo’s, en de blauwe striping op de flanken. De prijzen zijn nog niet bekend maar die zullen waarschijnlijk zeer concurrerend zijn.