Naast de eerder gepresenteerde DS 9 heeft de Franse fabrikant nog wat meer te melden op de Autosalon van Genève. DS toont namelijk ook de eerste contouren van wat zij verstaan onder luxe elektrisch vervoer. Onder de naam Aero Sport Lounge zal deze conceptcar in de aankomende jaren verder ontwikkeld worden.
Studiemodel
Het is duidelijk dat de DS Aero Sport Lounge een echt studiemodel is. Je ziet wel direct de scherpe hoeken die juist een DS kenmerken, maar het zijn vooral de technische snufjes die het studiemodel doen verraden. We moeten het ditmaal vooral onderhuids gaan zoeken. De fabrikant heeft er namelijk voor gekozen om de Aero Sport Lounge te voorzien van een zeer krachtige elektrische aandrijving.
Vooralsnog verraad de naam dat wij nog wel even kunnen wachten op deze parel. Zo staat ‘Aero’ voor de gestroomlijnde vormgeving. Het sportieve karakter van de auto wordt met ‘Sport’ aangeduid, terwijl ‘Lounge’ juist weer voor comfort staat. Alle elementen die op een DS thuishoren zijn aanwezig op dit studiemodel. De kans dat deze naam daadwerkelijk doorgezet zal worden is echter zeer minimaal.
Techniek Aero Sport Lounge
Op het oog lijkt de auto eigenlijk een kruising tussen een luxe stationwagon en een SUV. DS schaalt dit conceptmodel toch echt in als SUV. Met een lengte van vijf meter is het inderdaad geen kleine auto. Om deze kolos van zijn plek te krijgen heeft de fabrikant een 110 kWh accupakket ingebouwd. Hierdoor is er een actieradius haalbaar van 650 kilometer. Je moet de rechtervoet dan wel netjes de baas blijven en dat wordt misschien wel erg lastig. Met deze Aero Sport Lounge is er namelijk 600 pk voor handen en sprint je in 2,8 seconde naar 100 km/h. Erg indrukwekkende cijfers voor een SUV van dit formaat.
Exterieur
Aan de buitenzijde kunnen wij direct de opvallende belijning terugzien van DS. Zo beschikt deze Aero Sport Lounge wederom over een sterk hellend dak aan de achterzijde. De voorzijde is daarnaast voorzien van de kenmerkende grille van DS. Onder de naam ‘DS Light Veil’ heeft de fabrikant een opvallende lichtpartij aan de voorzijde aangebracht. Het is mogelijk de voorbode op wat wij kunnen verwachten vanuit de Fransen in de aankomende jaren.
Interieur
Waar de buitenzijde echt spreekt is het juist de binnenzijde die weer ingetogen oogt. Toch hebben de designers hier diep over nagedacht. Zo zie je vrijwel nergens grote displays in het interieur. Enkel de noodzakelijke informatie worden aan de bestuurder en diens passagier getoond. De aansturing gaat dan ook niet via dit display of een andere touchpad. Ditmaal kun je de Aero Sport Lounge spraakgestuurd bedienen. De centrale armsteun kan volgens DS daarnaast nog handgebaren lezen en interpreteren.
DS heeft nog geen uitspraken gedaan op welke termijn wij dit elektrische monster kunnen verwachten. Aangezien het nog een studiemodel betreft kan hier gerust nog enkele jaren tussen zitten. Een studiemodel wordt doorgaans gebruikt om aan het publiek te tonen hoever een fabrikant is met de ontwikkeling van verschillende technieken. Het is duidelijk dat de Fransen niet stil hebben gezeten. Naast design heeft men techniek mooi tot een geheel weten te brengen.